Jesteś tutaj: Strona główna > Centrum Scenografii Polskiej > Festiwal Nowej Scenografii > Festiwal Nowej Scenografii 2016 - nabór na masterclassy

Festiwal Nowej Scenografii 2016 - nabór na masterclassy

Otwieramy nabór na masterclassy dla młodych twórców // Festiwal Nowej Scenografii

Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego zaprasza młodych scenografów, kostiumografów i projektantów plastyki teatralnej do wzięcia udziału w spotkaniach z doświadczonymi i cenionymi twórcami współczesnej  sceny teatralnej. Dwudniowe warsztaty poprowadzą Justyna Łagowska, Mirek Kaczmarek, Małgorzata Szydłowska oraz Aleksandra Wasilkowska. Nabór potrwa do 12 września.

Masterclassy będą szczególną okazją nie tylko do spotkania z uznanymi twórcami, ale przede wszystkim do rozwinięcia własnego warsztatu oraz poznania nowych metod pracy pod okiem wybranego scenografa.

ZGŁOSZENIA

Zgłoszenia mailowe wraz z wymaganą dokumentacją, której zakres został określony przy opisie każdego z warsztatów, należy przesyłać do 12 września br. na adres: a.tabor@scenografia-polska.pl. Portfolio, którego rozmiar przekracza 10 MB, prosimy przesyłać za pośrednictwem serwisu WeTransfer.
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Organizator nie zapewnia uczestnikom noclegów.

Informacji na temat warsztatów udziela:
Agnieszka Tabor
Centrum Scenografii Polskiej
Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach
ul. T. Dobrowolskiego 1, 40- 205 Katowice
tel. 32 213 08 14

 

KTO i JAKĄ METODĄ POPROWADZI WARSZTATY?

 

MIREK KACZMAREK

24, 25 września // 10.00–13.00 // Muzeum Śląskie, Katowice, al. W. Korfantego 3

Wymagane dokumenty: portfolio oraz praca wykonana techniką dowolną (np.: rysunek, projekt graficzny, wideo), której tematem będzie hasło „WIRUS”.
Liczba miejsc: 12

 

„Wirus” będzie tematem przewodnim warsztatów, starterem do działań w tkance zarówno miejskiej, jak i scenicznej czy architektonicznej. „Wirus” rozumiany nie tylko jako organizm biologiczny czy komputerowy, ale głównie jako infekujący, zmieniający dotychczasową stałą, dobrze rozpoznaną tkankę. Podczas warsztatów uczestnicy będą wpuszczać wirusa do zastanych przestrzeni architektonicznych, literackich, dźwiękowych i je modyfikować, nadając im nowe znaczenia i wywołując nowe konteksty. Uczestnicy nie ograniczą się tylko do scenografii – porządku teatralnego, ale podziałają także w kontekście urbanistycznym i architektonicznym. Celem tej pracy będzie wywołanie tropów myślowych, które z powodzeniem można będzie zrealizować na scenie.

Mirek Kaczmarek – scenograf współpracujący między innymi z Janem Klatą, Jarosławem Tumidajskim, Barbarą Wysocką, Wiktorem Rubinem i Piotrem Kruszczyńskim. Prace artysty prezentowane były na wystawach m.in. w Szczecinie, Łodzi, Warszawie i Berlinie. W Teatrze Polskim w Poznaniu prowadził galerię „Naród Sobie” (sezon teatralny 2002/2003). Jest również autorem projektu polskiego pawilonu prezentowanego w ramach jedenastej edycji Praskiego Quadriennale w 2007 roku. Wielokrotnie nagradzany za swoją pracę, w 2012 roku był nominowany do Paszportu Polityki w kategorii teatr.

 

JUSTYNA ŁAGOWSKA

24, 25 września // godz. 13.15–16.15 // Muzeum Śląskie Katowice, al. W. Korfantego 3

Wymagane dokumenty: konspekt scenariusza 45-minutowego zdarzenia teatralnego, którego tematem będzie

rozwinięcie cytatu: „…czasem zdarza się, że dusze dzieci i rodziców są w istocie sobie wrogie i spotykają się w życiu, aby tę wrogość naprawić”.

Prowadząca warsztaty przesyła materiały z wyprzedzeniem czasowym na adresy mailowe zakwalifikowanych uczestników. Każdy uczestnik musi mieć własny laptop, organizator nie zapewnia sprzętu komputerowego.

Liczba miejsc: 10 

 

Warsztaty składają się z dwóch etapów. I etap to trwająca ok. 15 minut indywidualna rozmowa z każdym uczestnikiem. Będzie to twórcza dyskusja na następujące tematy: reżyser – scenograf, zadanie – pomysł, ograniczenia – rozwinięcie, ukierunkowanie – wypełnienie. Prowadząca podda weryfikacji stosunek uczestników warsztatów do otwartości na różnorodność, eksperymentu i zaskoczenia. Etap ten ma się stać symultaniczną grą scenograficzną związaną z bardzo intensywną wymianą myśli.
II etap to otwarta dyskusja i praca w zespole. Będzie to także czas na uporządkowanie i analizę poprzedniego etapu, który jest bardziej intuicyjny i ekspresyjny.

Justyna Łagowska – scenografka, autorka kostiumów, reżyserka świateł. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w 1998 roku przygotowała dyplom w katedrze scenografii u prof. Andrzeja Sadowskiego). Stworzyła ponad 60 scenografii w teatrach polskich i niemieckich, a także na scenie moskiewskiego MChT-u im. A. Czechowa. Współpracowała m.in. z Remigiuszem Brzykiem, Markiem Fiedorem, Janem Klatą, Michałem Kmiecikiem, Nikołajem Koladą, Piotrem Kruszczyńskim, Pawłem Łysakiem, Wiktorem Rubinem. Laureatka wielu festiwali teatralnych, m.in. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, Festiwalu Scenografów i Kostiumologów VizuArt w Rzeszowie. W 2011 r. została wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za koncepcję wizualną zrealizowanego we wrocławskim Teatrze Polskim przedstawienia Utwór o Matce i Ojczyźnie. W czerwcu 2015 roku debiutowała, reżyserując Alicję. Pod żadnym pozorem nie idź tam M. Kmiecika w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie.

 

MAŁGORZATA SZYDŁOWSKA

24, 25 września // godz. 10.00–13.00 // Muzeum Śląskie, Katowice, u. T. Dobrowolskiego 1

UWAGA! NABÓR ZAMKNIĘTY

 

Masterclassy pn. Rzeczy teatralne. Profesja i materia składać się będą z trzech części: wykładu, prezentacji i warsztatów.
Wykład dotyczył będzie roli ludzi zaplecza w procesie powstawania spektaklu. Zaprezentowane zostaną sylwetki montażystów, oświetleniowców, krawców, szewców i tapicerów. Podczas wykładu wyemitowany zostanie także film pt. Duchy teatru, który powstał z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
Podczas prezentacji sesji fotograficznej uczestnicy warsztatów zobaczą dokumentację zaplecza i warsztatów krakowskich teatrów: im. J. Słowackiego, Groteska i Łaźnia Nowa.
Ostatnia część warsztatowa odnosić się będzie do procesu powstawania kostiumów do opery Trubadur wystawianej w Operze Novej w Bydgoszczy, której premiera odbyła się w 2002 roku.

Małgorzata Szydłowska – scenografka, absolwentka scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zastępca dyrektora Teatru Łaźnia Nowa do spraw produkcji teatralnych. Jest autorką nowatorskiej koncepcji przebudowy i adaptacji postindustrialnej przestrzeni hal warsztatów szkolnych na potrzeby Teatru Łaźnia Nowa oraz aranżacji jego wnętrz i scen. W latach 2005–2013 stworzyła scenografię i zaaranżowała przestrzeń dwudziestu nowohuckich przedstawień, takich jak m.in.: Edyp, reż. B. Szydłowski (2005); From Poland with Love P. Demirskiego, reż. P. Waligórski (2006); Edyp. Tragedia nowohucka wg Sofoklesa, reż. B. Szydłowski (2006); Kochałam Bogdana W., reż. P. Kamza (2006); Wyspiański Underground, reż. B. Szydłowski (2007); Wszystkie rodzaje śmierci, reż. P. Passini (2009); Moralność Pani Dulskiej, reż. B. Szydłowski (2009); Fakir, czyli optymizm, reż. B. Szydłowski (2011); KonradMaszyna M. Pakuły, reż. B. Szydłowski (2011); Wejście Smoka Trailer M. Pakuły, reż. B. Szydłowski (2011); Klub miłośników filmu Misja, reż. B. Szydłowski (2013); Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego, reż. B. Szydłowski (2016).
Ponadto jest autorką ponad 30 realizacji w teatrach repertuarowych w całej Polsce na scenach dramatycznych, muzycznych i operowych: Opera Nova w Bydgoszczy: Trubadur (2002), Jaś i Małgosia (2008), Teatr Muzyczny w Gdyni: Szachy (2000), Atlantis (2001), Chicago (2002).
Od momentu powstania Stowarzyszenia Teatralnego Łaźnia (1994) do dzisiaj współtworzy z Bartoszem Szydłowskim Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie. W swej pracy daleko wykracza poza przestrzeń spektaklu, zajmuje się wnikliwą analizą przestrzeni jako miejsca teatralnego, które jest silnie zakorzenione w dzielnicy i jej mieszkańcach. Interesuje ją aspekt wspólnotowy, gdzie widz w zdarzeniu teatralnym jest traktowany na równych prawach z artystą.
Jest autorką interaktywnej instalacji environment – Ten który spada S. Mrożka – gdzie przestrzeń i multimedia tworzą jednorodne środowisko do konfrontacji z widzem.
W roku 2010 została odznaczona medalem brązowym „Zasłużony kulturze Gloria artis”. W 2009 roku w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej otrzymała nagrodę za scenografię do Wszystkich rodzajów śmierci w reż. P. Passiniego. W roku 2000 otrzymała nagrodę Centrum Scenografii Polskiej za pracę dyplomową – projekt do opery Don Giovanni.

 

ALEKSANDRA WASILKOWSKA

24, 25 września // godz. 13.15–16.15 // sala B, P -3 // Muzeum Śląskie, Katowice, u. T. Dobrowolskiego 1

Wymagane dokumenty: portfolio (maksymalnie 10 stron) w formacie PDF.
Lektura obowiązkowa dla uczestników: Locus Solus Raymonda Roussela

Liczba miejsc: 8

 

Aleksandra Wasilkowska – architektka, artystka i scenografka, autorka serii publikacji Architektura Cienia. W 2010 roku wraz z Agnieszką Kurant reprezentowała Polskę na XII Międzynarodowym Biennale Architektury w Wenecji. Jej prace były pokazywane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej, Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie, w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku i Volksbühne w Berlinie. Jako scenografka współpracuje z reżyserem Krzysztofem Garbaczewskim. Od 2007 roku prowadzi pracownię architektoniczną w Warszawie.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W ramach 4. edycja Forum Fotografii Teatralnej trwa aktualnie nabór na:
- warsztaty wideo z Maciejem Włodarczykiem /14–19 września 2016/,
- masterclass fotografii teatralnej z Adamem Golcem /20–24 września 2016/

Informacje o naborze