>
Kup bilet

Artysta z Ukrainy taguje Katowice drabinami

 

Na ulicach Katowic można oglądać prace Oleksija Salmonova, ukraińskiego artysty, rezydenta tegorocznej edycji Katowice Street Art AiR. Jego projekt jest ukłonem w stronę historii Katowic oraz subkultury graffiti. Pierwszy z obiektów stanął na placu Sejmu Śląskiego w sąsiedztwie budynku Miasta Ogrodów. Następnych kilkanaście będzie się pojawiać w przestrzeni miasta w kolejnych dniach. Jeden z tagów w formie drabiny zagościł także w Muzeum Śląskim. Można ją znaleźć obok budynku łaźni Gwarek.

 

Jako twórca graffiti w trakcie pracy w Katowicach używam swojego nowego tagu, który nie pojawia się na ścianie. Przybiera on formę obiektu – drabiny – mówi Oleksij Salmanov. Grafficiarze często używają drabiny jako narzędzia swojej pracy. Postanowiłem zamienić drabinę rozumianą jako przyrząd do tworzenia graffiti w samą jego esencję. Powstały w ten sposób tag rozmieszczam w różnych miejscach w Katowicach – dodaje Salmanov.

 

„Drabiny wkomponowane w krajobraz Katowic nawiązują również do kształtu trójkąta, w jakim rozmieszczone są w mieście wieże gotyckich kościołów. Poczynając od XVIII wieku przemysł górniczy i metalowy sprowokował silny rozwój ekonomiczny oraz społeczny. Rewolucja przemysłowa zapewniła dobrobyt. Wiek XX przyniósł ze sobą zmierzch kopalń i hut – nie tylko na Śląsku, ale i w całej Europie przemysł ciężki odchodził w zapomnienie. Obecnie, w epoce zaawansowanych technologii, region stara się znaleźć zupełnie nowe sposoby na ponowny rozkwit ekonomiczny i społeczny. Proces poszukiwań nadal trwa, stanowi pieśń przyszłości. Drabiny-tagi to symboliczne narzędzia otwierające nowe horyzonty, perspektywy” – pisze w tekście poświęconym swoim instalacjom Salmanov.

 

Drabiny to również symboliczny pomost ku nowym technologiom, które oferują ludziom alternatywne źródła energii, takie jak kolektory słoneczne, a także śmigła pozwalające na kumulowanie energii wiatrowej. Za sprawą projektu artysta chciałby zachęcić twórców graffiti do korzystania z innych, alternatywnych rozwiązań, które pozwolą uniknąć stosowania farb zawierających silne toksyny – mówi kuratorka Katowice Street Art AiR Matylda Sałajewska.

 

Drabiny mogą też służyć jako metaforyczne trybuny dla mieszkańców Katowic. Są one podarunkiem dla tych, którzy poszukują wolnej formy wypowiedzi. Każdy z nas może wspiąć się na drabinę by wygłosić oświadczenie na temat problemów społeczności, zadeklarować posiadanie praw społecznych i potwierdzić, że posiada prawa jako członek społeczności.

 

Idea równości szans zainspirowała mnie do użycia w projekcie dokładnie takich samych drabin. W trakcie swojego pobytu w Katowicach byłem świadkiem kilku protestów i akcji politycznych, powodowanych silną potrzebą dialogu na temat miasta oraz będących okazją do przedstawienia swoich oświadczeń i żądań – tłumaczy Salmanov.

 

Oleksii Salmanov urodził się w Rostowie nad Donem (Rosja) w 1976 roku. Zdobywca nagrody Pinchuk Art Centre (2009), praktykował w pracowni Olafura Eliassona w Berlinie (2010). Żyje i pracuje w Kijowie. Wykorzystuje różnorodne środki i techniki, m.in. fotografię, wideo, obiekty, instalacje, performensy, projekty site-specific. Brał udział w wielu wystawach i przedsięwzięciach we Lwowie (Everything mine is with me, The days of performance), Kijowie (Wystawa laureatów nagrody Pinchuk art Centre), Odessie (From street to museum, Muzeum Sztuki Wspołczesnej), Moskwie (Don`t even think about it!, ruarts gallery, the 4th international biennal of the young art), Amsterdamie (Kunstvaai – festival of independents), Nowym Jorku (Dance-trash-glamour, Sputnik Gallery), Sztokholmie (Supermarket artfair), Tel Awiwie (Videozone V: The 5th International VideoArt Biennal).

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Kup bilet

Projekty finansowane ze środków zewnętrznych

Unia Europejska Program regionalny EOG GRANTS - logo Norway Grants - logo EEA GRANTS - logo