Propaganda plebiscytowa na Górnym Śląsku była bardzo silna. Obie strony, polska i niemiecka, dążyły do zdobycia jak największej liczby głosów. Ukazywało się mnóstwo ulotek, plakatów, afiszy czy pocztówek agitujących do głosowania. Strona niemiecka często podkreślała wagę lojalności wobec przynależności państwowej, przywiązanie do stałości i tradycji. Przeciwstawiała temu chaos, który Górnemu Śląskowi przyniesie przynależność do Polski, polską nędzę i anarchię. W polskiej propagandzie z kolei podkreślano wieloletni wyzysk Ślązaków przez Niemców, który jeszcze się zwiększy, ponieważ Niemcy zostały obłożone wysokimi odszkodowaniami wojennymi. Niemcy przedstawiani byli często jako ciemiężcy noszący typowe pruskie hełmy – tzw. pikielhauby. Obie strony projektowały druki propagandowe w dwóch wersjach językowych, zarówno po polsku, jak i po niemiecku.
Jan Sasor
Na zdjęciach dwie pocztówki propagandowe w języku niemieckim
Cykl Tamten rok, dwudziesty pierwszy… przybliża codzienność, przełomowe wydarzenia i ludzi tamtych czasów. Przypomnimy je w serii krótkich artykułów, ilustrowanych fotografiami oraz wizerunkami eksponatów ze zbiorów Muzeum Śląskiego. Artykuły pojawiają się regularnie, w czwartki, przez cały rok. Cyklowi towarzyszy pięć edycji konkursu. Aby wziąć w nich udział, trzeba będzie odpowiedzieć na pytania odnoszące się do historii publikowanych w jego ramach. Dla osób, które otrzymają największą liczbę punktów, przygotowaliśmy nagrody. Formularz konkursowy będzie publikowany na stronie muzeum wraz z ostatnim artykułem każdej edycji.