Biennale Industrii 2019
W czwartek, 26 września, w dniu inauguracji Biennale Industrii, które odbędzie się o godz. 18.00 na foyer -2, budynek główny Muzeum Śląskiego będzie otwarty do godz. 20.00.
Po tej godzinie można będzie jednak nadal zwiedzać instalację „To co ukryte” w budynku stolarni oraz wystawę „Niezapomniane…” w budynku Centrum Scenografii Polskiej. Wstęp w cenie biletu na koncert „Silesia ex machina” zespołu Karbido, który odbędzie się o godz. 21.00 w przestrzeni wystawy „Zajawka”.
Bilety na koncert będzie można jeszcze nabyć przed koncertem w kasie w Holu Centralnym. Zapraszamy!
Muzeum Śląskie zaprasza do udziału w Biennale Industrii – nowym interdyscyplinarnym wydarzeniu na kulturalnej mapie Polski. Pierwsza edycja Biennale Industrii odbędzie się w dniach 26–29 września 2019 r. w przestrzeni Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Na Biennale Industrii składają się interdyscyplinarne projekty artystyczne oraz działania służące refleksji nad stanem kultury i społeczeństwa, w którym dziedzictwo przemysłowe odegrało i odgrywa nadal ważną rolę. Proponowana przez Muzeum Śląskie różnorodność form i tematów ma zwrócić uwagę na wieloaspektowość zjawiska, jakim jest industrial. Dlatego w programie Biennale znalazły się wydarzenia o charakterze naukowym i popularyzatorskim, jak również koncerty, instalacje oraz działania performatywne.
Podczas Biennale zostaną zaprezentowane m.in.: instalacja autorstwa japońskiej artystki Chiharu Shioty Counting memories, interwencje artystyczne Stopnie nachylenia, przygotowane przez Michała Łuczaka we współpracy z Szymonem Szewczykiem i pod opieką kuratorską Joanny Rzepki-Dziedzic oraz instalacja Bartka Arobala Kociemby To co ukryte. Zapraszamy także na prapremierę widowiska Tryptyk w czerni i zieleni, koncerty w wykonaniu Puce Mary i grupy Karbido, jak również na pierwszy publiczny występ Muzealnego Chóru Społecznego, powołanego w Muzeum Śląskim w kwietniu, pod dyrekcją Krzysztofa Dudzika.
Sercem pierwszej edycji festiwalu będzie wyjątkowy maraton Johna Zorna, który wraz z zaprzyjaźnionymi artystami przygotował program muzyczny z myślą o przestrzeniach Muzeum Śląskiego. Artysta wraz z dwudziestoosobową grupą muzyków wystąpi w Katowicach z wielogodzinnym koncertem w sobotę, 28 września. / KUP BILET
Muzeum Śląskie, obchodzące w tym roku jubileusz 90-lecia istnienia, od czterech lat zlokalizowane jest na terenie byłej kopalni węgla kamiennego, przekształconej w „kopalnię kultury”. Mając świadomość, że przestrzeń postindustrialna ma wartość kulturową, społeczną i gospodarczą, Muzeum Śląskie podejmuje kwestie związane z dziedzictwem przemysłowym w swojej działalności programowej. Aby ukazać pełny obraz tego zjawiska, odnosi się zatem zarówno do pozytywnych, jak i negatywnych aspektów industrializacji. Z jednej strony ukazuje wpływ rewolucji przemysłowej na rozwój gospodarki, ukształtowanie aglomeracji oraz postęp w dziedzinach medycyny, nauki i techniki, z drugiej – na reorganizację krajobrazu, degradację środowiska, w tym także na skutki wydobycia w postaci szkód górniczych. Co istotne, temat dziedzictwa przemysłowego nie jest rozpatrywany jedynie w perspektywie historycznej czy w odniesieniu do teraźniejszości, ale przede wszystkim towarzyszy mu refleksja nad przyszłością.
Jako członkowie zespołu muzeum będącego częścią obszaru przemysłowego chcemy angażować się w kwestie związane z ochroną otaczającego nas krajobrazu i relacji między industrią a jednostką i społeczeństwem oraz propagować działania dotyczące tej problematyki. Dlatego przygotowane przez nas Biennale Industrii będzie wydarzeniem pozwalającym na głębsze zrozumienie fenomenu dziedzictwa industrialnego.
- Counting Memories / Chiharu Shiota
- Stopnie nachylenia / Michał Łuczak
- To co ukryte / Bartek Arobal Kociemba
- Elektro Moon Vision / instalacja interaktywna
- Fotograficzne krajobrazy Nowego / etiuda filmowa
PROGRAM BIENNALE INDUSTRII 2019:
26.09.2019
10.30-17.00 / Konferencja naukowa Industria. Konteksty nieoczywiste, II edycja / sala H, p -4 / opłata konferencyjna po rejestracji – 7 zł, KUP BILET / konferencja tłumaczona na PJM / Pętle indukcyjne
Pierwsza edycja konferencji Industria. Konteksty nieoczywiste odbyła się w październiku 2018 roku, a jej głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, do jakiego stopnia mechanizmy wpływu industrializacji na otoczenie, kulturę i wartości mają charakter uniwersalny, a na ile są wypełnione okolicznościami okazjonalnymi, unikalnymi.
Celem drugiej edycji jest prezentacja kontekstów bezpośrednio związanych z Biennale Industrii:
- kultura wysoka, popularna i niszowa (subkultura industrialna) – tematyka, sposób prezentacji, krąg odbiorców,
- twórczość wybranych artystów doby industrialnej (architektura, malarstwo, literatura, poezja, fotografia),
- kwestia degradacji środowiska naturalnego na przykładzie wybranych regionów przemysłowych,
- szczególnie żywa i intensywna religijność katolicka i pozakatolicka,
- sposoby spędzania wolnego czasu, hobby,
- model zarządzania klubami sportowymi, uprzednio sponsorowanymi przez wielki przemysł,
- poziom przestępczości w zakresie liczby, jak i rodzaju popełnianych czynów karalnych,
- autostereotyp mieszkańca regionu przemysłowego.
Szczegółowy program konferencji do pobrania TUTAJ.
Osoby zainteresowane udziałem w konferencji zapraszamy do przesłania zgłoszeń do 20 września na adres mailowy: konferencjaindustria@muzeumslaskie.pl
Klauzula RODO znajduje się TUTAJ.
21.00-22.30 / Silesia ex machina. Koncert z mappingiem zespołu Karbido
przestrzeń wystaw czasowych, poziom -4 / wstęp w cenie 10 zł, KUP BILET / pętla indukcyjna
Z myślą o Święcie Szlaku Zabytków Techniki – Industriada w 2017 r. grupa Karbido przygotowała kompozycję M4B Vol. 11 / Muzeum Śląskie. Przygotowywany w ramach Biennale Industrii koncert to nie tylko ponowna prezentacja utworu zainspirowanego dźwiękami Śląska, Muzeum oraz budynków kopalni Katowice, ale też jego nowa odsłona, przygotowana z myślą o przestrzeni wystaw czasowych. To właśnie na poziomie -4 będzie można uczestniczyć w unikatowym, muzyczno-wizualnym wydarzeniu będącym dźwiękowym pejzażem Śląska.
27.09.2019
12.00 / Oprowadzanie z audiodeskrypcją po wystawach I instalacjach prezentowanych w ramach Biennale Industrii
zbiórka przy kasach Muzeum / wstęp 1 zł / bilety dostępne w kasach przed wydarzeniem
17.00-19.00 / Panel dyskusyjny pt. Scena Industrial połączony z projekcją filmu Industrial Soundtrack for the Urban Decay autorstwa Amélie Ravelac i Travisa Collinsa / sala H / wstęp 1 zł / bilety do nabycia przed wydarzeniem
Panel z udziałem dyrektorów artystycznych i organizatorów Wrocław Industrial Festival, członków Job Karma – Macka Fretta i Arka Bagińskiego oraz Darka Misiuny (socjologa, tłumacza, dziennikarza). Moderator dyskusji: Rafał Księżyk.
20.15-20.45 / Muzealny Chór Społeczny / łaźnia / wstęp 1 zł, KUP BILET/ bilety do nabycia przed wydarzeniem
Pierwszy publiczny występ Muzealnego Chóru Społecznego będzie związany z tematyką podejmowaną przez Biennale Industrii. Wśród repertuarowych źródeł znajdą się utwory inspirowanych przemysłem czy kulturą robotniczą. Dyrygent: Krzysztof Dudzik
21.00 / Puce Mary – koncert / Muzeum Śląskie / wstęp w cenie 40 zł, KUP BILET/ pętla indukcyjna
Koncert duńskiej artystki reprezentującej ekstremalną scenę elektroniczną. Puce Mary to performerka, producentka, legenda kobiecej sceny power electronics /noise/ industrial.
28.09.2019
11.00-19.30 / Maraton muzyczny: John Zorn i przyjaciele
przestrzeń wystaw stałych / wydarzenie składa się z 3 setów po ok. 3 godziny każdy, bilety na poszczególne części – 69 zł (karnetów na cały maraton już brak), KUP BILET / Więcej informacji w zakładce: Maraton muzyczny John Zorn.
Do udziału w tegorocznej edycji zaprosiliśmy światowej klasy amerykańskiego kompozytora Johna Zorna, który wraz z ponad dwudziestoma wybranymi przez siebie muzykami przygotuje niezwykły maraton. Zespół muzyków pod przewodnictwem Zorna dokona muzycznej interpretacji kolekcji Muzeum Śląskiego prezentowanej na ekspozycjach stałych, odnosząc się jednocześnie do architektury samego budynku. To niezwykłe wydarzenie odbywające się w roku obchodów 90-lecia Muzeum Śląskiego umożliwi zupełnie nowe spojrzenie na prezentowane w muzeum wystawy, przy jednoczesnej refleksji związanej z historią miejsca, w którym znajduje się siedziba instytucji.
Kompozytor/artysta John Zorn urodził się i wychował w Nowym Jorku, od 1975 r. jest kluczową postacią nowojorskiej sceny muzycznej, angażując wielu kreatywnych muzyków w rozmaite formaty kompozycyjne. Jego twórczość jest niezwykle zróżnicowana, inspirowana sztuką, literaturą, filmem, teatrem, filozofią, alchemią i mistycyzmem oraz muzyką. W 1995 r. założył wytwórnię muzyczną Tzadik; prowadzi przestrzeń sceniczną w East Village – The Stone, a także zredagował i wydał siedem tomów o muzyce pt. Arcana napisanych przez muzyków.
Otrzymał liczne wyróżnienia, w tym nagrodę Krajowej Fundacji na rzecz Kultury Żydowskiej za wybitne osiągnięcia kulturalne oraz Nagrodę im. Williama Schumana za kompozycję przyznaną przez Uniwersytet Columbia.
Uwaga:
W sobotę 28 września budynek główny muzeum będzie wyłączony ze zwiedzania, a do gmachu zapraszamy posiadaczy biletów na koncerty w ramach muzycznego maratonu / wydarzenia zaaranżowane przez Johna Zorna wraz z Przyjaciółmi.
Dla osób posiadających karnet na cały maraton udostępniony będzie bezpłatny parking na pełny czas trwania koncertu za okazaniem biletu.
W tym dniu dla zwiedzających dostępne będą wystawy czasowe: Niezapomniane. Kobiety w czasie powstań i plebiscytu na Górnym Śląsku (budynek Centrum Scenografii Polskiej), To, co ukryte Bartek Arobal Kociemba (budynek stolarni), Counting memories Chiharu Shioty (Galeria jednego dzieła) oraz przestrzeń edukacyjna Na tropie Tomka i Pokój zagadek „Skrytka powstańców”. W sprzyjających warunkach atmosferycznych zapraszamy również na naszą wieżę widokową. Bilety na wystawy czasowe i wieżę dostępne będą w kasie w holu centralnym.
29.09.2019
15.00-15:40 / Spotkanie z twórcami: Adą Grzelewską i Danutą Kowalik-Durą, autorkami etiudy Fotograficzne krajobrazy nowego
Muzeum Śląskie / budynek główny, p. -4 (przed wejściem na wystawę Zajawka) / wstęp 1 zł – bilety do nabycia przed wydarzeniem
16.00-16:40 / Spotkanie z artystą Bartkiem Arobalem Kociembą autorem instalacji To co ukryte
Muzeum Śląskie / sala H, p -4 / wstęp 1 zł – bilety do nabycia przed wydarzeniem
17.00-17:40 / Spotkanie z artystami i kuratorką: Michałem Łuczakiem oraz Joanną Rzepka-Dziedzic i Szymonem Szewczykiem (instalacja Stopnie nachylenia)
Muzeum Śląskie / sala H, p -4 / wstęp 1 zł – bilety do nabycia przed wydarzeniem
18.00 / Widowisko muzyczno-filmowe Tryptyk w czerni i zieleni / łaźnia / wstęp w cenie 10 zł, w sprzedaży online: KUP BILET i w dniu wydarzenia w kasie w holu centralnym / pętla indukcyjna + audiodeskrypcja. Idea i scenariusz: Adam Kowalski
Tryptyk w czerni i zieleni jest opowieścią o relacji człowieka i przyrody na industrialnym Górnym Śląsku wyrażoną obrazami i wykonywaną na żywo muzyką. W czasie, kiedy szczególnie dużo rozmawiamy o zmianach klimatycznych, erze człowieka, zrównoważonym rozwoju, warto zwrócić uwagę na kontekst przyrodniczy w narracji tożsamościowej o Górnym Śląsku. Żyjemy w regionie, który na przestrzeni 200 lat doświadczył bardzo dynamicznych zmian w środowisku naturalnym, krajobrazie, modelu życia. Regionie, który zmiany uruchamiał i zmianom podlegał, budował i niszczył, gdzie granica między zdegradowanym a odrodzonym jest często płynna. Jakie stanowisko powinniśmy zająć, myśląc o przyszłości w relacji do własnej tożsamości? Czy nasze zbiorowe doświadczenia mogą wzbogacić globalną refleksję o nadchodzących zmianach?
Do realizacji produkowanego na podstawie scenariusza Adama Kowalskiego widowiska muzyczno-filmowego zaprosiliśmy między innymi filmowca-dokumentalistę Anu Czerwińskiego oraz saksofonistę i kompozytora Michała Fetlera. Ponadto w realizacji najnowszej produkcji Muzeum Śląskiego wezmą udział kompozytor, improwizator, sound designer i gitarzysta Krzysztof Gawlas oraz Orkiestra Dęta Polskiej Grupy Górniczej pod dyrekcją Mirosława Kaszuby.
26-29.09.2019 / Wieczorne projekty specjalne
Fotograficzne krajobrazy Nowego / budynek główny, p. -4 (przed wejściem na wystawę Zajawka) / Idea i scenariusz: A. Grzelewska, D. Kowalik-Dura. Realizacja: Michał Tatarek
Fotografię jako medium z industrializacją łączy status odrzucenia. Dopiero podyktowany przez tendencje awangardowe przymus poszukiwania nowych rozwiązań kompozycyjnych, pozwolił odkryć niespodziewane, acz dwuznaczne piękno industrialnego krajobrazu. Poszukiwania formalne, streszczające się m.in. w gotowości do wykorzystania nieoczekiwanych perspektyw w ujęciu motywu, spowodowały, że zaczął on być utożsamiany z obliczem nowoczesności.
Sztandarowe hasła awangardzistów wykorzystujące pojęcia miasta, masy, maszyny zdobyły ilustrację w postaci fotografii funkcjonujących samodzielnie lub w przetworzeniu poprzez kolaż lub montaż.
Etiuda eksponuje mało znany cykl autorstwa Jerzego Lewczyńskiego i Jana Lessaera BHP w konfrontacji z mitem nowoczesności i awangardowego imperatywu eksperymentu. Serię fotografii ukazano poprzez ich ekspresyjny potencjał w konfrontacji z hasłami entuzjastów nowego sposobu widzenia. Całość uzupełniają komentarze zespalające różnorodność wizualnych poszukiwań Lewczyńskiego i Lessaera, tworzące pomost pomiędzy postulatami awangardy a ich charakterystycznym dla przełomu lat 50. i 60. XX wieku przetworzeniem.
19.30 – 22.30 / Carbonactive, Instalacja interaktywna przygotowana przez Elektro Moon Vision (Elwira Wojtunik i Popesz Csaba Láng) / po zmierzchu / plac Grubiorza / opieka nad projektem: Monika Wolak / konsultacje: Beata Lisicka
Electro Moon Vision za pośrednictwem języka nowych mediów podejmuje problematykę dziedzictwa industrialnego z perspektywy społecznej, historycznej i ekologicznej. Zlokalizowana na terenie zewnętrznym Muzeum interaktywna instalacja będzie umożliwiała współtworzenie prezentowanych komunikatów / treści odnoszących się do charakteru i roli dziedzictwa industrialnego we współczesnym społeczeństwie.
Przygotowana w ramach Biennale Industrii instalacja będzie reagowała na ruch odbiorców w interaktywnym obszarze, przypisując każdej znajdującej się w nim osobie informacje tekstowe z zakresu historii i kultury regionu oraz mało znane fakty dotyczące na przykład zmian klimatycznych, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości środowiska oraz regionu Śląska, ale także alternatywnych możliwości wykorzystania węgla.
W interakcję z instalacją może wejść jednocześnie wielu odbiorców.
Wystawy i instalacje
27.09.2019–26.04.2020, Counting Memories, Chiharu Shiota / Galeria jednego dzieła / kurator: Łukasz Adamski
Otwarcie: 26.09.2019 / godz. 18:00 / foyer -2
Instalacja site specific przygotowana specjalnie do monumentalnej Galerii jednego dzieła.
Artystka urodziła się w 1972 roku w japońskiej Osace. W swojej twórczości czerpie inspiracje z performansu oraz instalacji lat 70. XX wieku, a w szczególności z prac Mariny Abramović. Wpływy tej ostatniej widoczne są w niektórych performansach Shioty mieszczących się w nurcie endurance art, np. Try and Go Home z 1998 roku, w którym unurzana w błocie artystka spędziła cztery dni, poszcząc, w wykopanej w ziemi jamie. Widoczne też są nawiązania do sztuki Rebeki Horn, Any Mendiety, Louise Bourgeois i Evy Hesse, szczególnie jeżeli chodzi o użycie tkanin i problematykę jej performansów, które często dotykają motywu niepokoju, zapomnienia i pamięci. Shiota jest rozpoznawalną autorką instalacji, w ramach których wypełnia przestrzenie galeryjne sieciami z nici, tworząc labirynty, wplatając rzeczy osobiste lub przedmioty codziennego użytku. Instalacja, która zostanie przygotowana w Galerii jednego dzieła, będzie refleksją nad tym, co nas tworzy oraz w jaki sposób nasze wspomnienia budują naszą tożsamość w kontekście Górnego Śląska.
27.09-3.11.2019, Stopnie nachylenia – interwencja w przestrzeniach Muzeum Śląskiego / Michał Łuczak / współpraca artystyczna: Joanna Rzepka-Dziedzic, Szymon Szewczyk / opieka nad projektem: Łukasz Adamski, Magdalena Czerny-Kehl, konsultacje: dr Seweryn Kuter
Otwarcie: 26.09.2019 / godz. 18:00 / foyer -2
Projekt Michała Łuczaka, realizowany we współpracy z artystą Szymonem Szewczykiem i kuratorką Joanną Rzepką-Dziedzic, nawiązuje do tradycji wydobycia węgla na Śląsku, jak i do samej architektury Muzeum Śląskiego.
Węgiel zbudował Górny Śląsk, ale też nieustannie naznacza jego krajobraz, również ten miejski. Podziemna eksploatacja ma widoczny i wyraźny wpływ na architekturę. Z drugiej strony wraz z zamykanymi kopalniami zmienia się ich otoczenie, dzielnice przyzakładowe podupadają. Proces tych zmian trwa i będzie trwał nawet po zamknięciu ostatniej kopalni, bo ziemia będzie jeszcze przez lata reagować na nasze w niej działania. Miasta Górnego Śląska pełne są kamienic, których już prawie nie ma i domów tak pochylonych, że żyć i pracować w nich mogą tylko ludzie, którzy stopniowo „krzywili się” razem z nimi.
27.09.2019–6.01.2020 / To co ukryte / Bartek Arobal Kociemba / wystawa stolarnia – parter / konsultacje i opieka nad projektem: Łukasz Adamski, projekt przestrzeni: Dominika Lorek
Otwarcie: 26.09.2019 / godz. 18:00 / foyer -2
To co ukryte to podroż w podświadomość uruchomiona przez kontakt z energią konkretnego miejsca na Ziemi – Śląska. Tworząc osobistą mitologię, artysta otwiera przestrzeń, w ramach której wejdziemy w głąb świata fizycznego, w warstwy ziemi, w cielesność. Procesom rozkładu, stawania się i krążenia materii towarzyszyć będą mityczne postaci przetworzone przez indywidualną wrażliwość na granicy tego, co cielesne i intuicyjne.
muzyka / sound design – Stefan Węgłowski
animacja video – Bartosz Konieczny
konsultacje merytoryczne – Anna Chromik
Muzeum zastrzega sobie prawo do zmian w programie.