>
Kup bilet

Konkurs o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018

Konkurs o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018

Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach zaprasza debiutujących artystów do udziału w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018. Konkurs jest kierowany do szerokiego grona absolwentów uczelni artystycznych, którzy w swoich debiutanckich działaniach wykorzystują warsztat scenograficzny. Towarzyszyć będzie mu wystawa „Wymiary scenografii” eksponująca prace nominowane do nagrody głównej.

Celem konkursu i wystawy jest promocja potencjału młodych artystów wykorzystujących w swoich działaniach warsztat scenograficzny. Eksponowane prace dyplomowe studentów uczelni artystycznych zainicjują dyskusję nie tylko wśród widzów, ale również pedagogów i ich uczniów. Spotkanie ma stworzyć możliwość prezentacji debiutów przed gronem mistrzów kształtujących współczesny repertuar teatru. Konkurs będzie okazją do refleksji na temat kierunków rozwoju współczesnej scenografii będącej konsekwencją idei poprzedników, których dzieła znajdują się w kolekcji Centrum Scenografii Polskiej.

Zgłoszenia do konkursu można nadsyłać w dniach 1.06–31.08.2018 r. Nominacje do nagrody ogłoszone zostaną 4 października, a uroczysta gala połączona ze spotkaniem z twórcami oraz ogłoszeniem werdyktu jury odbędzie się 18 października. Przez kolejne dziesięć dni nominowane prace oglądać będzie można w budynku Centrum Scenografii Polskiej przy ul. Dobrowolskiego 1.


Prace zgłoszone do Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018 będzie oceniać komisja jurorów w składzie: Bohdan Cieślak, Agata Duda-Gracz, Jarosław Kilian, Bogdan Król, Izabela Stronias, Barbara Zawada.

Prof. dr hab. Bohdan Cieślak

Scenograf łączący twórczość artystyczną z pracą dydaktyczną oraz naukowo-badawczą. W poznańskim Uniwersytecie Artystycznym prowadzi Pracownię Architektury Widowiska. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Jest artystą eksperymentującym zarówno w przestrzeni teatru, jak i na płaszczyznach obrazów, projektów, rysunków i szkiców. Bohdan Cieślak Realizował scenografie w Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Studio w Warszawie, Ośrodku Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Współpracował z wybitnymi reżyserami: Lechem Raczakiem, Ewą Wycichowską, Markiem Pasiecznym, Sławomirem Chwastowskim, Mirosławem Kocurem. Spektakle z zaprojektowanymi przez niego przestrzeniami  prezentowane były na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Malta” w Poznaniu, Festiwalu Dialogu Czterech Kultur oraz „Sacrum-Profanum” w Łodzi, a także na Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Kontrapunkt” w Szczecinie. Za scenografię do spektaklu Zona reżyserowanego przez Lecha Raczaka (premiera 2003) otrzymał w Legnicy Nagrodę „Żelaznej Kurtyny” oraz nagrodę za „Największą Formę Małych Form” na Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Kontrapunkt” w Szczecinie.

Agata Duda-Gracz

Jest reżyserem, scenografem i scenarzystą, napisała 21 scenariuszy. Artystka wyreżyserowała 46 spektakli, wszystkie we własnych scenografiach i kostiumach. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także Wydział Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Według krytyków „Agata Duda-Gracz często sięga po metaforę, umiejętnie zamyka świat w przenośni”. Artystka mówi o sobie: „Wierzę w teatr opowiadający o wielu zjawiskach na wielu płaszczyznach, gdzie wykreowany świat polemizuje z rzeczywistością miast głupio ją małpować”.

Spektakle Agaty Dudy-Gracz były wystawiane w Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrze im. Juliusza Słowackiego, Teatrze Stu w Krakowie, Teatrze Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatrze im. Jaracza w Łodzi, wrocławskim Teatrze Współczesnym i Teatrze Ateneum, Operze Krakowskiej i Operze im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, teatrach muzycznych w Gdyni i wrocławskim Capitolu, a także w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Otrzymała wiele nagród, m.in. w latach 2001 i 2002 Ludwika – nagrodę krakowskiego środowiska teatralnego; w 2009 roku krakowski Złoty Laur za mistrzostwo w sztuce za rok 2008; w 2010 roku łódzką Złotą Maskę za najlepszą reżyserię i scenografię w sezonie 2009/2010; w 2013 roku Złotego Yoricka za najlepsze wystawienie sztuki Williama Szekspira oraz Wrocławską Nagrodę Teatralną; w 2014 roku Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia sezonu 2013/14; w 2016 roku przyznano jej Nagrodę im. Aleksandra Bardiniego za całokształt pracy artystycznej; w 2017 roku otrzymała nagrodę w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Nagrodę im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego, a także nagrodę w krakowskim 10. Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia.

Dr hab. Jarosław Kilian

Reżyser teatralny i operowy. Dziekan Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. W latach 1999-2010 był dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego w Warszawie. Od 2016 jest dyrektorem Teatru Lalka w Warszawie. Wywodzi się z rodziny od trzech pokoleń związanej z teatrem (ojciec Adam Kilian był scenografem). Ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w warszawskiej PWST. Odbył staż u Petera Brooka w Wiedniu. Stypendysta British Council i Departamentu Stanu USA. Od 1990 roku pracuje w teatrach dramatycznych i operowych w całej Polsce.

Jako reżyser realizował dramaty klasyczne, polski dramat romantyczny, sztuki współczesne, a także widowiska dla dzieci. Reżyserował opery (Moniuszko, Czyż, Rudziński) m.in. na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Kameralnej w Warszawie oraz widowiska plenerowe (Misterium, Świątynia Opatrzności). Był współautorem cyklu Muzyka łagodzi obyczaje w TVP. Zrealizował ponad pięćdziesiąt spektakli teatralnych, widowisk plenerowych i telewizyjnych. Był współautorem scenariuszy wystaw plastycznych w najważniejszych muzeach warszawskich. Tłumaczył z angielskiego i francuskiego książki z dziedziny historii sztuki oraz literaturę dla dzieci (m.in. Przygody Tintina i Przygody Asterixa).

Do jego ważniejszych realizacji teatralnych należą: Balladyna Słowackiego (Teatr Powszechny w Warszawie), Kartoteka Różewicza (Teatr Miejski w Gdyni) oraz spektakle w Teatrze Polskim w Warszawie: Pastorałka Schillera, Sen nocy letniej, Burza, Jak wam się podoba Opowieść zimowa Szekspira, Zielona Gęś według Gałczyńskiego, Don Juan Moliera, Przygody Sindbada Żeglarza według Leśmiana, Pinokio wg Collodiego, Balladyna Słowackiego, Odyseja według Homera, Zemsta Fredry .W Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, zrealizował  m.in.Czarnoksiężnika z Krainy Oz, autorskie przedstawienie Pinokia wg Collodiego i dramat muzyczny Stopparda i  Previna Pacjent EGBDF (Every Good Boy Deserves Favour).

Ostatnio m.in. zrealizował: Podróże Guliwera wg. Swifta  oraz Męża i Żonę Fredry w Teatrze Polskim w Warszawie, Krzesiwo i Krawca Niteczkę w Teatrze Lalka w Warszawie, operę Stefaniego i Bogusławskiego Krakowiaki i Górale w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Halkę Moniuszki w Teatrze Wielkim w Łodzi i Nędzę uszczęśliwioną Bogusławskiego i Kamieńskiego w Polskiej Operze Królewskiej. Pełnił funkcję eksperta Europejskiej Komisji Kultury w Brukseli (program „Culture 2000”).

Prof. dr hab. Bogdan Król

Artysta plastyk. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, kierownik Katedry Multimediów, prowadzi Pracownię Animacji i Gier Komputerowych. Ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (filia w Katowicach).

Dyplom z medalem uzyskał w 1983 roku w Pracowni Projektowania Graficznego prof. Tomasza Jury i Pracowni Grafiki prof. Jana Szmatlocha. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. W dorobku artystycznym ma wiele prac graficznych i malarskich, ilustracji, plakatów. Realizuje również projekty reklamowe i multimedialne oraz animacje. Jego prace artystyczne znajdują się w zbiorach prywatnych oraz muzealnych na całym świecie.

Dr Izabela Stronias

Scenograf teatralny i filmowy, pedagog w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Kostiumu Scenicznego. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Autorka scenografii i kostiumów do filmów fabularnych produkcji polskiej, szwedzkiej, luksemburskiej i angielskiej, teatrów telewizji, teatrów dramatycznych, baletów i oper. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Bałtycką, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Logos w Łodzi, Teatrem Polskim we Wrocławiu. Za swoje realizacje otrzymała m.in. trzy Złote Maski. Przedstawienia Teatru Telewizji, do których projektowała kostiumy, trzykrotnie zdobyły Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie.

Dr Barbara Zawada

Ukończyła studia w krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki u prof. Włodzimierza Kunza i następnie w Podyplomowym Studium Scenografii Teatralnej ASP u prof. Wojciecha Krakowskiego oraz Lidii i Jerzego Skarżyńskich, Konrada Swinarskiego. Doktorat w 2001 r. Jest autorką ponad 100 scenografii do przedstawień wybitnych reżyserów teatralnych, operowych i telewizyjnych w Polsce i za granicą (USA, Bułgaria, Syria).

Oprócz scenografii uprawia fotografię, grafikę użytkową, malarstwo, projektowanie wnętrz. Przedstawienia, do których projektowała scenografię, brały udział w międzynarodowych festiwalach teatralnych (nagradzane), były też pokazywane za granicą (Niemcy, Holandia, ZSRR, Węgry, Litwa, Szwajcaria). Zajmuje się także działalnością dydaktyczną w dziedzinie projektowania scenografii i zagadnieniami roli przestrzeni i kostiumu przy realizacji dyplomów Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi. Pracowała jako visiting professor w New York State University w USA (1999) i w Akademii Teatralnej w Damaszku w Syrii (2003). Ma na swoim koncie udział w wystawach w Polsce i za granicą (Norymberga, Darmstadt, Brema, Kopenhaga, Lublana, Petersburg, Berlin, Paryż) oraz plenerach krajowych (np. Osieki) i zagranicznych (Holandia, Dania, Rosja, Słowenia, Niemcy, Francja). Członek ZPAP, OISTAT, ZASP, w którym jest przewodniczą Sekcji Scenografów, członkiem Rady Programowej  oraz przewodniczącą Komisji Zagranicznej. Reprezentuje ZASP na konferencjach międzynarodowych Live Performance oraz International Federation of Actors (FIA). Redaktor kwartalnika ZASP „Sceny Polskie”. Nagrodzona Glorią Artis (2009).


Nagroda Sekcji Scenografów ZASP imienia Andrzeja Pronaszki

Sekcja Scenografów ZASP ufundowała nagrodę dla młodego, debiutującego scenografa. Patronem nagrody jest Andrzej Pronaszko, który wraz z Leonem Schillerem w 1924 roku przedstawił rewolucyjny manifest reformy teatralnej , w której wśród wielu postulatów zapisano nierozerwalność formy i treści, nierozłączność i całkowitą współzależność działań reżysera, scenografa i aktora. Specyfika zawodu scenografa jest dalece odmienna od pozostałych dziedzin twórczości teatralnej. Scenograf jest jednocześnie artystą wizjonerem, architektem, malarzem. Musi umieć przekładać utwór dramatyczny na język obrazu.

Scenografia, tworząc przestrzenie dramatu, tworzy świat to zmieniający się, to trwający w czasie. Przyznając tę nagrodę, ZASP próbujemy zwrócić uwagę na niekwestionowane wartości, takie jak talent, wrażliwość, wyobraźnia, pracowitość i profesjonalizm.

___

Zmiana w Regulaminie Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018

W § 1 pkt. 4 Regulaminu Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018 wprowadzonego zarządzeniem z dnia 29.01.2018 dokonano zmiany. Otrzymuje następujące brzmienie:

W ramach Konkursu zgłoszenia przyjmowane są w następujących obszarach działalności: Dyplom magisterski – scenografia teatralna;  Dyplom magisterski – scenografia filmowa; Dyplom magisterski – kostium; Dyplom magisterski – widowisko; Dyplom licencjacki – scenografia teatralna; Dyplom licencjacki – scenografia filmowa; Dyplom licencjacki  – kostium; Dyplom licencjacki – widowisko; Realizacja scenografii teatralnej, Realizacja scenografii filmowej, Kostium, Widowisko.

___

Materiały do pobrania:

> formularz zgłoszeniowy: TUTAJ

> regulamin konkursu: TUTAJ

_______________________________________________________________________________________________________________

Konkurs na Projekt Dyplomu Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala 2018

Celem konkursu jest wyłonienie projektu dyplomu, który zostanie wręczony artystom nominowanym, wyróżnionym i nagrodzonym w Konkursie o Nagrodę Scenograficznym im. Jerzego Moskala. Zachęcamy do przedstawienia w formie graficznej autorskich projektów. Twórca zwycięskiej pracy otrzyma nagrodę pieniężną w kwocie 2000 zł. Projekt konkursowy należy przesłać w mailu na adres konkurs@scenografia-polska.pl do 03.10.2018.

Do pobrania:

  • załącznik 1: karta zgłoszeniowa: TUTAJ
  • załącznik 2: szablon dyplomu: TUTAJ
  • załącznik 2a i 2b: logo i stopka: TUTAJ
  • regulamin konkursu na projekt dyplomu: TUTAJ

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Kup bilet

Projekty finansowane ze środków zewnętrznych

Unia Europejska Program regionalny EOG GRANTS - logo Norway Grants - logo EEA GRANTS - logo