Klasy VII-VIII oraz szkoły ponadpodstawowe
W roku szkolnym 2022/2023 proponujemy lekcje i warsztaty poświęcone różnym dziedzinom kultury. Wszystkie zajęcia zakładają aktywny udział uczniów i są okazją do połączenia nauki z pasją tworzenia, samodzielnymi poszukiwaniami, ćwiczeniem umiejętności pracy w grupach. Wpisując się w podstawy programowe, uzupełniają program nauczania, a przede wszystkim inspirują do własnych przemyśleń i działań twórczych.
INFORMACJE PODSTAWOWE:
- Maksymalna liczba uczniów w grupie – 25
- Cena: 9 zł/os.
- Zajęcia prowadzone są od środy do piątku
REZERWACJA ZAJĘĆ:
- telefonicznie (tel. 32 77 99 382), mailowo (lekcjemuzealne@muzeumslaskie.pl), poprzez formularz kontaktowy na dole strony
- prosimy o dokładne ustalenie terminu zajęć oraz podanie informacji o liczebności grupy i adresu kontaktowego wraz z numerem telefonu i nazwiskiem nauczyciela lub opiekuna
- pojawiając się w kasie Muzeum z grupą, należy podać temat zarezerwowanych zajęć
- do wybranych lekcji muzealnych przygotowane zostały materiały przetłumaczone na język ukraiński. Prosimy o poinformowanie podczas zapisów jeśli w danej grupie szkolnej są uczniowie z Ukrainy.
TEMATY ZAJĘĆ:
- Sztuka gotycka – architektura, malarstwo i rzeźba
Dla kogo: klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 1 godz.
Miejsce: Galeria śląskiej sztuki sakralnej
Słowa klucze: katedra – klasztor – malarstwo tablicowe – freski – Piękne Madonny – ołtarz szafiasty
Dlaczego katedry gotyckie były tak wysokie? Dlaczego artyści w średniowieczu tworzyli anonimowo? Czego symbolem było złoto? Jak powstawały witraże? Dlaczego święci mają atrybuty?
Celem zajęć jest spojrzenie na architekturę gotycką przez pryzmat bryły budynku, rzeźby, malarstwa i rzemiosła. Podczas zajęć w przestrzeni galerii uczniowie – na podstawie karty pracy i zgromadzonych eksponatów – poznają techniki i tematy średniowiecznej sztuki sakralnej.
Zajęcia wspierają realizację treści nauczania zawartych w podstawie programowej:
- drugi etap nauczania: język polski (I.1.9-10, I.2.2-3), historia na poziomie klas 5–8 (IV.3-4)*,
- trzeci etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (I.1.9, I.2.6, III.2.1), plastyka (I.1-6, II.1, II.4) i historia sztuki (I.1.c, I.5, II.8, IV.2, IV.4)***,
- czwarty etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (II.1-2, I.3.2, III.1.3, III.2.1), wiedza o kulturze (1.3,1.5-6,2.1-2, 2.5), historia sztuki (I.4, I.6, I.9-12, 2.2) **.
- Analiza i elementy interpretacji obrazów – XIX wiek
Dla kogo: młodzież
Czas trwania: 1-1,5 godz.
Miejsce: Galeria polskiej sztuki nowoczesnej 1800-1945
Czy na obrazie można łączyć kilka perspektyw? W jaki sposób forma obrazu może łączyć się z treścią? Dokonujemy prób interpretacyjnych na przykładach oryginalnych dzieł sztuki. W kontekście epoki, analizujemy kolorystykę i kompozycję. Uczestnicy w kilkuosobowych grupach przeprowadzają analizę wybranych dzieł. Lekcja pomaga w przygotowaniu do analizy dzieła sztuki podczas szkolnych egzaminów. Daje też narzędzia do samodzielnego wyciągania wniosków na temat dzieł sztuki.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej:
- drugi etap edukacyjny: język polski (I.2.2, I.2.6), plastyka (I.1.-6)*,
- trzeci etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (I.2.6, III.3.1), plastyka ( I.1, I.3-6), historia sztuki (I.1.e-f, I.5, II.5, III.5, IV.2, IV.4)***,
- czwarty etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (II.1.1-2, II.3.1-2, III.1.2, III.2.1), wiedza o kulturze (1.3, 2.2), historia sztuki (1.4, 1.8, 1.10)**.
- Kolory Młodej Polski
Dla kogo: klasy 7-8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: około 1 godz.
Miejsce: Galeria polskiej sztuki nowoczesnej 1800-1945
Jak ukazać w sztuce ulotną chwilę? W czym przejawiała się moda na wiejskość? Skąd wzięła się popularność Zakopanego pod koniec XIX wieku? Celem zajęć jest przegląd najważniejszych nurtów
i kierunków w sztuce Młodej Polski. Na początku spotkania przedstawiamy zarys historyczny – wydarzenia, które wpłynęły na charakter sztuki omawianego okresu. Następnie podczas spaceru po galerii osoba prowadząca prezentuje najważniejsze obrazy, przedstawia artystów, których twórczość najpełniej obrazuje sztukę tego okresu. Sztukę z literaturą łączą również epoki. Spotkanie kończy się quizem.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej:
- drugi etap edukacyjny: język polski (I.1.7, I.1.9-10), plastyka (I.1), historia na poziomie klas 5-8 9 (XXIII.4)*
- trzeci etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (I.1.1, I.1.3, I.1.9, I.2.6, III.2.1), plastyka (I.1, I.3-6), historia na poziomie podstawowym (XXXIV.2, XXXVI.1-2), historia sztuki (I.1.f, I.5, II.5, III.5, V.4)***.I.10, II.2.8, III.5, IV.2.4, IV.9.b), plastyka na poziomie podstawowym (I.1-6, II.1, II.4), język polski na poziomie podstawowym (I.2.6, III.1.3, III.2.1), język polski na poziomie rozszerzonym (I.2.5)
- czwarty etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (II.1.1-2, II.2.1, III.1.2, III.2.1), wiedza o kulturze (1.3, 2.2), historia sztuki (.1.4, 1.8, 1.10, 3.2)**
- Główne kierunki w malarstwie polskim XIX wieku
Dla kogo: klasy 7-8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: około 1-1,5 godz.
Miejsce: Galeria polskiej sztuki nowoczesnej 1800-1945
Słowa klucze: historyzm – realizm – impresjonizm – symbolizm – secesja
Jak działa symbol w malarstwie? Czy obrazy impresjonistów powstawały w pracowniach? Dlaczego na secesyjnych płótnach dominuje falista linia?
Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom najważniejszych nurtów i kierunków występujących w sztuce polskiej w latach 1800 – 1914: od ich powstania, przez cechy charakterystyczne, po przedstawicieli poszczególnych z nich. Uczestnicy otrzymają karty pracy i w kilkuosobowych grupach samodzielnie odszukają obrazy należące do danego nurtu bądź kierunku, rozwiązują ćwiczenia z nimi związane, na przykład łączące malarstwo z literaturą. Spotkanie zakończone jest krótką zabawą – memory, mającą na celu powtórkę i utrwalenie terminów pojawiających się w trakcie zajęć.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej:
- drugi etap edukacyjny: język polski (I.2.2, I.2.6), plastyka (I.I, I.3), historia na poziomie klas 5-8 (XXIII.4)*,
- czwarty etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (II.1.1-2, II.2.1, II.2.4, III.1.2, III.2.1), wiedza o kulturze (1.3, 2.2, 3.5), historia sztuki (1.4, 1.8, 1.10, 3.2)**,
- trzeci etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (I.1.1, I.1.3, I.1.9, I.2.6, III.2.1), historia na poziomie podstawowym (XXXIV.2, XXXVI.1-2), plastyka (I.1, I.3, I.5-6) i historia sztuki (I.1.e-f, I.5, II.5, III.5, IV.4)***.
- Analiza i elementy interpretacji dzieł sztuki współczesnej
Dla kogo: klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 1 godz.
Miejsce: wystawa czasowa „Poza Edenem. Sztuka współczesna ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach”
Na przykładzie wybranych dzieł w przestrzeni wystawy sztuki współczesnej uczniowie dowiedzą się, jak przeprowadzić analizę dzieła sztuki. Zastanowią się nad treścią, częścią formalną (kolorystyka, kompozycja, światłocień) oraz kontekstem powstania. W trakcie lekcji, uczniowie sami przeprowadzą analizę, a pomocne w tym będą karty pracy. Udział w lekcji daje uczniom narzędzia do samodzielnego wyciągania wniosków i interpretowania dzieł sztuki.
- Dziedzictwo – Górny Śląsk kiedyś i dziś
Dla kogo: klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 1-1,5 godz.
Miejsce: Galeria plastyki nieprofesjonalnej
Słowo klucze: kultura regionu – historia – dziedzictwo – przemysł
Dlaczego przemysł mógł rozwijać się na Górnym Śląsku? Kim był „śląski Steve Jobs”? Co to jest marka?
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z różnorodnością kulturą Górnego Śląska i tym, co ją kształtowało na przestrzeniach wieków. Uczniowie mają szansę poznać początki górnictwa i sylwetki osób ważnych dla regionu. Dowiadują się, jak istotny dla regionu okazał się przemysł, który zmienił losy tego miejsca w sposób odczuwalny do chwili obecnej, a także jak ważną rolę w kulturze śląska odgrywa dom, rodzina, kopalnia i zwyczaje tam obowiązujące.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej:
- drugi etap edukacyjny: język polski (III.1.6), wiedza o społeczeństwie (III.1, III.5, III.8, VIII.4)*,
- czwarty etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (II.1.1-2, III.1.2, III.2.1), wiedza o kulturze (1.3, 2.1, 3.3, 3.5)**,
- trzeci etap edukacyjny: język polski na poziomie podstawowym (I.2.6, III.2.1), plastyka (I.1, I.3) i wiedza o społeczeństwie (1.8)***.
INFORMACJE PRAKTYCZNE:
W trosce o państwa zdrowie zajęcia oraz zasady korzystania z zajęć grupowych zostały przystosowane do nowych wymogów sanitarnych. Prosimy jednocześnie o zapoznanie się z regulaminem.
Opłata za wykłady oraz lekcje i warsztaty w salach wystawowych – 9 zł od ucznia. Opłata nie obejmuje zwiedzania wystaw niewchodzących w skład programu lekcji. Wpłaty dokonuje się w kasie muzeum, istnieje możliwość wystawienia faktury.
Prosimy pamiętać, że:
- maksymalna liczba uczniów w grupie – 25
- w zajęciach uczestniczy 1 klasa
- grupa spóźniona ponad 15 min. może nie móc skorzystać z lekcji; nie mamy też możliwości rozpoczynania zajęć przed wyznaczoną godziną
- prosimy o poinformowanie w przypadku rezygnacji
- okrycia wierzchnie oraz wszelkie torby i plecaki należy zostawić w szatni
UWAGA!
- Zajęcia są prowadzone wyłącznie z grupami wcześniej umówionymi.
- Udział w zajęciach i wydarzeniach organizowanych przez Muzeum Śląskie w Katowicach i Centrum Scenografii Polskiej jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na rejestrację fotograficzną i wykorzystanie zdjęć na potrzeby Muzeum Śląskiego i CSP.
FORMULARZ KONTAKTOWY: