Kup bilet
Czasowa

Zwrotnica. Początki neoawangardy na Górnym Śląsku

#

Wystawa „Zwrotnica. Początki neoawangardy na Górnym Śląsku” prezentuje śląskie środowisko artystyczne odczytane przez pryzmat idei wielkiej awangardy XX wieku.

Górny Śląsk na przełomie lat 40. i 50. był żywym ośrodkiem kultury i sztuki. Postawa debiutujących tutaj artystów kształtowała się w opozycji do powstającego ustroju. Rozdźwięk pomiędzy forsowanym przez władzę modelem sztuki, propagandowym wizerunkiem regionu a kierunkiem artystycznych poszukiwań neoawangardy jest potwierdzeniem, iż opór debiutujących na Śląsku młodych twórców wzmagał się proporcjonalnie do partyjnego nacisku.

Na wystawie zaprezentowane zostanie Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne, które zmieniło myślenie o roli medium fotograficznego, poprzez prace m.in. Tadeusza Maciejki, Adama Scheybala, Piotra Janika, Jerzego Lewczyńskiego i Zofii Rydet. Każdy z nich podążał inną drogą, ale w początkowej fazie na pierwszy plan wysuwała się fascynacja włoskim realizmem, fotografią społeczną, subiektywną, a w późniejszym czasie – inicjatywami ukierunkowanymi na prekursorskie działania konceptualne. Za pomocą medium fotograficznego gliwiccy twórcy poszukiwali prawdy wolnej od dosłowności naturalizmu i sentymentalnej romantyki.

Ważną część narracji stanowią dzieła malarzy z ST-53 w Katowicach, którzy zasłynęli z samodzielnej interpretacji „Teorii widzenia” Władysława Strzemińskiego. Grupa już swoją nazwą akcentowała tragiczną sytuację miasta (w 1953 roku przemianowanego na Stalinogród) wpisanego w plan partyjnych działań, a z drugiej sprzeciwiała się reżimowi, wskazując na inspirację zdegradowanym przez władze Władysławem Strzemińskim.

Ekspozycja będzie prezentować również twórczość Urszuli Broll, Klaudiusza Jędrusika, Zdzisława Stanka, Tadeusza Ślimakowskiego, Hilarego Krzysztofiaka, Stefana Gaidy, Ireny Bąk, Marii Obremby, a także Konrada Swinarskiego. Jako konsekwencję ich artystycznych dokonań przedstawimy takie zjawiska jak Antyfotografia i ONEIRON w latach 70.

„Zwrotnica. Początki neoawangardy na Górnym Śląsku”
4.11.2017–1.04.2018
Muzeum przy katowickim rynku,  al. W. Korfantego 3

Kuratorki: Ada Grzelewska, Agnieszka Kołodziej-Adamczuk, Joanna Szeligowska-Farquhar
Współorganizatorem wystawy jest Muzeum Historii Katowic.


WSPÓLNY BILET NA KATOWICKĄ AWANGARDĘ

Z okazji obchodów Roku Awangardy Muzeum Śląskie wspólnie z Muzeum Historii Katowic przygotowało specjalną ofertę. W ramach wspólnego biletu w cenie 12 zł (ulgowy 5 zł) obejrzeć można dwie wystawy poświęcone awangardzie: „Zwrotnicę” w Muzeum Śląskim oraz „Zdzisław Stanek. Nieustające odkrywanie” w Muzeum Historii Katowic. Bilet jednorazowego wstępu na każdą z wystaw zachowuje ważność przez 7 dni.


UWAGA!

  • Zabytkowy budynek Muzeum przy katowickim rynku ze względu na ograniczenia architektoniczne nie jest w pełni dostępny. Ze względu na brak udogodnień technicznych przed wizytą skontaktuj się z nami: dostepnosc@muzeumslaskie.pl.

  • Muzeum Śląskie, al. W. Korfantego 3
  • zobacz na mapie
  • Typ wystawy: Czasowa
  • Dla kogo: Młodzież, Dorośli
  • Kurator wystawy:
    Ada Grzelewska
  • Asystent w Dziale Fotografii, wykładowca na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, kurator wystaw.
  • Kurator wystawy:
    Agnieszka Kołodziej-Adamczuk
  • Absolwentka Historii Sztuki na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL. Ukończyła Podyplomowe Studium Filologii Polskiej KUL, Podyplomowe Studium Teatrologiczne przy Instytucie Filologii Polskiej KUL oraz studia podyplomowe w Katedrze Scenografii na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Kustosz Muzeum Śląskiego w Katowicach, autorka artykułów poświęconych przestrzeni teatru i polskiej awangardzie XX wieku.
  • Kurator wystawy:
    Joanna Szeligowska-Farquhar
  • Historyk sztuki, starszy kustosz, członkini Stowarzyszenia Historyków Sztuki od 1996 r. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (1989) oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (podyplomowe studia w zakresie muzealnictwa, 1992). W Dziale Sztuki pracuje od 1991 r. Prowadzi sekcję malarstwa współczesnego oraz grafiki i rysunku współczesnego, zajmując się poszerzaniem kolekcji i jej opracowywaniem. Autorka scenariusza i kuratorka Galerii sztuki polskiej po 1945 roku (ekspozycja stała). Zajmuje się również pracą dydaktyczną (lekcje i warsztaty muzealne z zakresu sztuki współczesnej). Organizatorka, współorganizatorka i kuratorka wielu ekspozycji, m.in.: Oblicza sztuki protestanckiej na Górnym Śląsku (1993) – I nagroda w konkursie na wydarzenie muzealne roku w województwie; Cremona dla Katowic. Współczesna grafika włoska (2011); Sztuka kobiet – kobiety w sztuce. Artystki na Śląsku 1880–2000 (2012). Współpracowała w organizacji wystaw z różnymi muzeami i instytucjami kulturalnymi. Jest autorką licznych tekstów do katalogów wystaw, katalogu kolekcji malarstwa współczesnego i in.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Kup bilet

Projekty finansowane ze środków zewnętrznych

Unia Europejska Program regionalny EOG GRANTS - logo Norway Grants - logo EEA GRANTS - logo