Muzeum Śląskie w Katowicach oraz Centrum Scenografii Polskiej zapraszają na wystawę poświęconą przemianie zachodzącej w twórczości i postawie rewolucjonisty sztuki Tadeusza Kantora.
Ekspozycja dzieł wielkiego awangardzisty XX wieku, pochodzących ze zbiorów Muzeum Śląskiego, została skomponowana z obrazów, projektów i wieńczącej ją instalacji. Głównym tematem wystawy jest metaforycznie ujęta przemiana, która wyznacza charakter aranżacji. Od czasu studiów w 1938 roku i projektów do „Śmierci Tintagilesa” w kolejnych realizacjach artysta definiował swoją sztukę, by ostatecznie stworzyć „Umarłą klasę” w 1975 roku. Obrazy prezentowane w przestrzeniach amfilady stworzą chronologiczny układ i poprowadzą widza przez kolejne odsłony malarstwa abstrakcyjnego, informel z lat 50. i ambalaże z lat 60. ku „Portretowi Matki”, obiektowi z 1976 roku, symbolizującemu śmierć i przemijanie.
Charakter sztuki Tadeusza Kantora dopełniają manifesty, zapiski, notatki i komentarze. Tytuł wystawy odwołuje się do tekstu Malowanie progów dedykowanego żonie artysty Marii Stangret, w którym zobrazował metaforę wędrówki kojarzącą się z postacią pielgrzym z plecakiem na plecach, pełniącą funkcję alter go Artysty.
Obchody setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kantora zostaną dodatkowo rozwinięte tak ważnym kontekstem jak happeningi. „Nadobnisie i koczkodany” grane przez Teatr CRICOT 2 w 1973 roku stały się inspiracją zaprojektowanej instalacji, którą widzowie będą mogli obejrzeć przed fasadą Muzeum Śląskiego.
Kurator wystawy: Agnieszka Kołodziej-Adamczuk.
Współpraca: Joanna Szeligowska-Farquhar.