A A A

Bootleg. Śląski hip-hop 1993–2003

Wystawa partnerska realizowana przez Europejską Fundację Kultury Miejskiej w Brain Damage Gallery w Lublinie.

Jej ideą jest rozwinięcie tematyki zainicjowanej przez wystawę Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003 w Muzeum Śląskim i umieszczenie jej w nowym, świeżym kontekście. Celem wystawy jest popularyzacja wydarzenia oraz nadanie mu form stworzonych specjalnie na tę okoliczność przez wybitnych polskich artystów, których twórczość kształtowana była w relacjach z kulturą hip-hopową.

 

kuratorzy:

Michał Kubieniec

Cezary Hunkiewicz

 

 

Nie jest przypadkiem, że hip-hop zdominował kulturę współczesną, stając się najistotniejszym kulturotwórczym fenomenem ostatnich lat. Dominacja ta nie ogranicza się wyłącznie do pola muzyki, oddziałuje bowiem wyraźnie także na modę, film, a nawet politykę. To wzajemne przenikanie się wytworzyło fenomen, który aż się prosi o eksperyment. 

Tym eksperymentem jest wystawa „Bootleg. Śląski hip-hop 1993-2003”, na której dokonamy autorskiej reinterpretacji wytworów kultury hip-hopowej. Spojrzymy na nie na nowo. 

Zadamy kolektywnie pytanie: co by było, gdyby hip-hop rozpoczął się dziś?

Bootleg. Nieautoryzowane nagranie, zapis (często amatorski) upubliczniony bez zgody wykonawcy. Choć w sztukach wizualnych nie ma jeszcze zdefiniowanego znaczenia, odsyła nasze intuicje w kierunku nowego spojrzenia w strefę zastaną, którą dekonstruujemy i pokazujemy w całkowicie nowym, autonomicznym świetle.

W świecie hip hopu jest to tym bardziej uzasadnione, że kultura bazująca na remake’u, samplach i zapożyczeniach wytworzyła unikalną strefę świata wizualnego. Niezależną kulturę materialną będącą wypadkową indywidualnych umiejętności i talentu z jednej strony. Z drugiej zaś ograniczoną ewoluującymi możliwościami technicznymi, przekładającymi się na postępującą profesjonalizację zjawiska.

Nie jest przypadkiem, że hip-hop zdominował kulturę współczesną stając się najistotniejszym kulturotwórczym fenomen ostatnich 25 lat. Dominacja ta nie ogranicza się wyłącznie do pola muzyki, oddziałuje bowiem wyraźnie także na modę, film, a nawet politykę. To wzajemne przenikanie się wytworzyło fenomen, który aż się prosi o eksperyment.

Tym eksperymentem jest wystawa „Bootleg. Śląski hip-hop 1993-2003”, na której dokonamy autorskiej reinterpretacji wytworów kultury hip-hopowej. Spojrzymy na nie na nowo, proponując rozwiązania (nie)oczywiste, kiedyś zaś znajdujące się poza naszą wyobraźnią. Zadamy kolektywnie pytanie: co by było, gdyby hip hop zdarzył się dziś. Jak wyglądałyby kultowe wydawnictwa muzyczne, jak zaprojektowanoby kultowe elementy ubioru, jak programowanoby wydarzenia i jak je dokumentowano.

„Bootleg. Śląski hip hop 1993-2003” powstał w kontekście bezprecedensowej w Polsce wystawy zorganizowanej przez Muzeum Śląskie pt. „Zajawka. Śląski hip hop 1993-2003”. I jako osobna całość stanowi tej wystawy twórcze rozwinięcie. Jesteśmy przekonani, że temat podjęty na wystawie w Brain Damage Gallery, choć odnoszący się explicite do Śląska, zbuduje uniwersalną narrację dla temat kultury, która szturmem zdominowała niemal każdy aspekt życia codziennego. Musimy być bowiem świadomi, że śląski hip hop w swojej unikalności jest częścią większego organizmu. Być może jej częścią najoryginalniejszą ale wymagającą szerszego i niestandardowego spojrzenia. Idea Bootlegu to próba uchwycenia inicjatywy Muzeum Śląskiego w nowych kontekstach oraz w relacji do analogicznych zjawisk dojrzewających zarówno w Polsce jak w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
 

ARTYŚCI:

Endie Sonix, Finer, J-Cat, Kwiaciarnia Grafiki, Ludwik Lis, Lump, Paweł Księżopolski, Paweł Ryżko, Konrad Smolarski, Szewczyk, UVMW

 

BOOTLEG. ŚLĄSKI HIP-HOP 1993–2003

30.06-28.09.2019

miejsce: Brain Damage Gallery, pl. Teatralny 1 w Lublinie

OTWARCIE WYSTAWY: 29.06 | 18.00 | Brain Damage Gallery / Centrum Spotkania Kultur, Pl. Teatralny 1 (wejście do galerii od ul. Skłodowskiej 7)

Wystawa czynna: wtorek–sobota, godz. 12.00–17.00.

Pozostałe