Gliwicka radiostacja jest ważnym symbolem miasta, charakterystycznym punktem, elementem łączącym to, co historyczne z nowymi symbolicznymi identyfikacjami. Wykonany z drewna modrzewiowego maszt radiostacji jest najwyższą drewnianą konstrukcją w Europie i zarazem najwyższą drewnianą stacją nadawczą na świecie.
Radiostacja jest Pomnikiem Historii – to tam 31 sierpnia 1939 roku miała miejsce prowokacja gliwicka, operacja typu false flag, będąca propagandową akcją dywersyjną. By zyskać pretekst do wypowiedzenia Polsce wojny, III Rzesza zaplanowała na granicy polsko-niemieckiej serię zainscenizowanych zdarzeń. W Gliwicach niemieccy napastnicy udający Polaków zaatakowali radiostację. W działaniach zginął Franciszek Honiok, uważany za symboliczną pierwszą ofiarę II wojny światowej. Z przygotowanego komunikatu finalnie do radiosłuchaczy dotarło tylko dziewięć słów: „Uwaga, tu Gliwice. Radiostacja znajduje się w polskich rękach…”. Następnie radio zamilkło z niewyjaśnionych przyczyn. Choć akcja nie powiodła się tak, jak zaplanowano, 1 września 1939 roku rozniosła się po świecie spreparowana informacja o „polskim napadzie”, a prawdziwe tło tamtych wydarzeń poznano dopiero podczas procesów norymberskich.
Współczesny wizerunek gliwickiej wieży jest znakiem wizualnym kojarzonym z miastem. Cykl „False flag” Jadwigi Janowskiej to projekt fotograficzny o subiektywizowaniu symboli. Janowska nawiązuje do historii, wykorzystując archiwalne fotografie wykonane w czasie budowy masztu radiostacji, przedstawiając następnie jej współczesne oblicze. Ukazuje wszechobecność wieży, górującej nad miastem, wyłaniającej się zza budynków i drzew, obecnej w przestrzeni publicznej i prywatnej, a nawet na ciele mieszkańców. Znak jest eksploatowany na różne sposoby, zarówno w obiegu komercyjnym, jak i publicznym. Wieża może być wszystkim – Pomnikiem Historii, gliwicką wieżą Eiffla, tatuażem, nadrukiem czy kawałkiem pizzy zjadanym przez artystkę. Fotografka w przewrotny sposób podkreśla, że symbol miasta wymyka się sztywnym ramom, staje się sposobem identyfikacji z miejscem. „False flag” Jadwigi Janowskiej wskazuje, że symbol danej przestrzeni jest z jednej strony czymś stałym, a z drugiej jest to także najbardziej subiektywna rzecz w mieście.
- Kurator wystawy: Dominika Szczech
- 4.04.2024 – 31.08.2024
- Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1 / teren zewnętrzny, plac Fajrant
Jadwiga Janowska (ur. 1994, na Śląsku). Absolwentka Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie (Republika Czeska). Obecnie wykładowczyni na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Członkini kolektywu Hydroza.
Brała udział w programie mentorskim Nikon-NOOR Academy (2022). W 2018 roku zdobyła główną nagrodę za fotoreportaż w kategorii Young Poland na konkursie Grand Press Photo. Laureatka nagrody imienia Jana Sawki na festiwalu Fama (2021), a także drugiej nagrody w konkursie na Talent Roku organizowanego przez Pix House (2021). Jej prace były prezentowane w kraju i za granicą, m.in. w Galerii Sztuki Współczesnej Esta, na Rybnickim Festiwalu Fotografii, w K Mag Art Spot, Picture Doc, Pracowni Wschodniej, Domie, Granze Arsenali Fotogafie w Weronie, podczas Fotofestivalen Oslo Negativ, Rotterdam Photo, Merlinka Festival w Serbii, Noorderlicht Photo Festival oraz na wystawach i w publikacjach: Debuts, Eastreet, Fresh Eyes. Jest laureatką programu „Start-up kulturalny” CK Viktoria.
Głównym medium, którym się posługuje, jest fotografia, ale sięga także po kolaż czy video. Najczęściej zajmuje się portretem oraz współczesnym dokumentem. Porusza zagadnienia dotyczące tożsamości, upływu czasu oraz kontekstów przestrzeni.