Projekt podejmuje temat tożsamości kulturowej, przyglądając się zjawisku portretowania się w strojach ludowych w zakładach fotograficznych. Podczas gdy strój ludowy na fotografii mówi o pochodzeniu, jest silną deklaracją przynależności do konkretnej społeczności, tło reprezentujące zbiorowe wyobrażenie awansu społecznego zdradza aspiracje i marzenia portretowanych. To wyraz dążenia do stworzenia wizerunku postrzeganego jako szlachetny i godny uznania, dzięki odwołaniu do estetycznych wzorców wywodzących się z tradycji elit.
Artystki łączą pracę z muzealnymi zbiorami z twórczym wykorzystaniem historycznych obiektów – oryginalnych, malowanych teł fotograficznych ocalonych z katowickiego atelier, nawiązując tym samym do długiej tradycji fotografii rzemieślniczej na Górnym Śląsku.
Wystawa „TŁO” jest wydarzeniem towarzyszącym ekspozycji „Etnoalternatywa. Nowe spojrzenie na modę ludową”.
- 2.09.2025 – 12.10.2025
- Muzeum Śląskie w Katowicach / budynek główny, poziom -4
- Kuratorka: Dominika Szczech
Barbara Kubska (ur. 1986) – artystka wizualna, wykładowczyni. Interesują ją wielowątkowe historie, archiwa i zbiory. Zagadnienia dotyczące pamięci testuje przez pryzmat kulturowych przemian. Przygotowując pracę doktorską, bada sposoby współczesnego odbioru zdjęć Zygmunta Kubskiego z kolekcji Muzeum Miejskiego w Tychach. Podejmuje działania wpisujące się w nurt badań artystycznych.
Współinicjatorka BioCraft Lab. Członkini Fundacji Kultura Obrazu w latach 2016–2024. Pracuje na stanowisku asystentki w Pracowni fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Autorka wystawy „Barbara Kubska – Zygmunt Kubski. Czas nieutracony”. Swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych: „Sploty. Fotografie polskich strojów ludowych” w Muzeum Miejskim w Tychach, „Zabijam czas, nim czas zabije mnie” w galerii „Nowe Miejsce” w Warszawie. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, m.in.: „Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce?” w CSW Kronika w Bytomiu, „Niezidentyfikowany teren” w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, „Serce Wyspy” w BWA w Olsztynie czy „Milczenie Dźwięków” w Muzeum Współczesnym Wrocław.
Anka Sielska (ur. 1978, Katowice) – fotografka, edukatorka i kuratorka. Absolwentka Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie realizuje zajęcia z narracji w fotografii i edycji książek fotograficznych. Prowadzi również warsztaty dotyczące roli fotografii w edukacji wizualnej.
Założycielka i prezeska Fundacji Kultura Obrazu (2010-2024). W praktyce twórczej koncentruje się na pamięci i związanych z nią osobistych historiach.
Autorka znaczącej i nagradzanej książki fotograficznej „Salix Polaris” (Self-publishing, 2014).
Jako kuratorka zorganizowała m.in. wystawy „Joanna Helander. Baby patrzą” (Miesiąc Fotografii w Krakowie, 2019) i „Wojciech Prażmowski. Portret wewnętrzny” (Czytelnia Sztuki Muzeum w Gliwicach 2019). Jest redaktorką książki „Portret wewnętrzny” (Muzeum w Gliwicach, 2020) i współredaktorką naukową publikacji „Widzenie siebie. Selfie. Autoportret. Terapia” (ASP w Katowicach, 2019).
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Śląskiego w zakresie działań na rzecz rozwoju i promocji fotografii.