Więcej szczegółów o konkretnych wydarzeniach można co miesiąc znaleźć w Kalendarzu wydarzeń. Tam też znajdują się informacje o wydarzeniach niecyklicznych, jednorazowych: koncertach, spektaklach, spotkaniach i wielu innych. Serdecznie zapraszamy!
W piątki o 17.30 zapraszamy na oprowadzania po wystawach stałych i czasowych.
Harmonogram:
Harmonogram:
Na wystawie po raz pierwszy można zobaczyć ok. 1000 artefaktów z najstarszej kamiennej fortyfikacji w Europie Środkowej – Góry Zyndrama. Zostały na niej zgromadzone wybrane zabytki, które pozyskano w trakcie wykopalisk, w tym m.in. przedmioty wykonane z poroża, kości, bursztynu i brązu.
Prowadzenie dr Renata Abłamowicz
Wystawa wprowadza nas w labirynt świata na pograniczu rzeczywistości i magii. Na tajemniczej wyspie Avalon każdemu ujawniają się inne dziwy: uśpieni rycerze, zwierzęta, głosy, poświaty, refleksy. Ekspozycja prezentuje kostiumy autorstwa Jerzego Michała Murawskiego do spektaklu Merlin Czarodziej, którego premiera odbyła się w 2002 roku w Teatrze Lalka w Warszawie, w adaptacji i reżyserii Wojciecha Szelachowskiego, oraz kostiumy przygotowane przez artystę specjalnie dla Muzeum Śląskiego.
Prowadzenie: Magdalena Kędzierska
Spotkanie rozpocznie się w bibliotece od krótkiego wykładu połączonego z projekcją filmu.
Wystawa będzie prezentacją prac Tomasza Górnickiego. Artysta wystawiał je nie tylko w prestiżowych galeriach w Polsce i za granicą, ale także na ulicach, by wzbudzić dyskusję… o świecie. Tomasz Górnicki to nie tylko rzeźbiarz, ale również performer. Rzeźbienie to dla niego pisanie pamiętnika w formie przestrzennej.
Prowadzenie: Łukasz Szostkiewicz
Zajęcia rozpoczną się od wizyty w galerii, gdzie przyjrzymy się jak temat pejzażu podejmowali artyści. Następnie uczestnicy, pod okiem zawodowej artystki namalują własne pejzaże. Każdy uczestnik będzie mógł spróbować swoich sił w malarstwie akrylowym. To doskonała okazja, aby rozwijać swoje artystyczne zdolności i spędzać czas w twórczy sposób. Malarstwo jest idealną formą osobistej ekspresji i drogą do samodoskonalenia. Zajęcia pozwalają utrzymać sprawność manualną.
Korzyści z uczestnictwa: wspomaganie koncentracji, logicznego myślenia i umiejętności manualnych oraz zacieśnianie więzi społecznych.
Zbiórka w budynku głównym w holu kasowym.
Harmonogram:
Za pierwszego nauczyciela głuchoniemych uważa się benedyktyńskiego mnicha Pedro Ponce de Leon (1520–1584) z klasztoru św. Salwadora. Najpierw uczył niesłyszącego arystokratę Gaspara Burgosa, a następnie innych niesłyszących. Pedro Ponce odegrał ogromną rolę w zmianie oficjalnego podejścia do osób niesłyszących.
Jak Charles-Michel zdecydował się dać głos osobom głuchym i niemym? Charles-Michel de l’Epée wynalazł w XVIII wieku język migowy, który ewoluował i zmieniał się, ale idea takiego języka ma już 300 lat. W 1760 roku Charles-Michel de l’Epée założył pierwszą publiczną szkołę dla głuchoniemych, Nationale des Sourds-Muets à Paris.
Prowadzenie: dr Michał Justycki
Tłumacz PJM: Karolina Rogowska
Cykl ,, Motywy znane i lubiane” jest adresowany do osób niesłyszących i słyszących. Prelekcje przybliżają postacie i motywy mocno osadzone w kulturze, także popularnej. Wykłady prowadzone w Polskim Języku Migowym. Wykłady nie są tłumaczone na język mówiony.
Harmonogram:
Na ścianach kościołów katolickich w Europie można zobaczyć przerażające rzeźby o demonicznym wyglądzie – gargulce i chimery. Kamienne potwory zdobią fasadę słynnej katedry Notre Dame. Co tam robią, kościół chrześcijański to budowla poświęcona Bogu?
„Zostawcie ich w spokoju: są ślepymi przywódcami ślepych; a jeśli ślepy prowadzi ślepego, obaj wpadną do dołu”.
Sześciu niewidomych mężczyzn porusza się w łańcuchu po pochyłym zboczu. Przewodnik potyka się, a za nim do dołu wpada inny niewidomy. Pozostali spotkają się z tym samym, jeśli „nie zobaczą światła”. Fabuła opiera się na biblijnej przypowieści (Mt 15,14): „Zostawcie ich w spokoju: są ślepymi przywódcami ślepych; a jeśli ślepy prowadzi ślepego, obaj wpadną do dołu”. Bruegel, korzystając z oryginalnego źródła, próbował ucieleśnić ideę „ślepego” społeczeństwa, które straciło wolę walki i biernie podąża za losem i fortuną.
Juan Fernandez de Navarrete (1526-1579)” nazywany El Mudo (Głuchoniemy), to hiszpański artysta o złożonym i ciekawym życiu. Jego manierystyczna twórczość przejawia początki potężnego hiszpańskiego realizmu „złotego wieku”.
Prowadzenie: dr Michał Justycki