Więcej szczegółów o konkretnych wydarzeniach można co miesiąc znaleźć w Kalendarzu wydarzeń. Tam też znajdują się informacje o wydarzeniach niecyklicznych, jednorazowych: koncertach, spektaklach, spotkaniach i wielu innych. Serdecznie zapraszamy!
W piątki o 17.30 zapraszamy na oprowadzania po wystawach stałych i czasowych.
Harmonogram:
Wyruszymy w podróż do przeszłości, będziemy podążać śladem minionych kultur, aby odkryć pradawne skarby i odpowiedzieć na nurtujące nas pytania.
Zapraszamy na cykl zajęć poświęcony wystawie „Góra Zyndrama. Tajemnicza twierdza sprzed 3700 lat.” Uczestnicy będą mieli okazję wcielić się w archeologów, poznać tajemniczy świat pradawnych ludzi i przyjrzeć się najstarszej kamiennej budowli w Europie Środkowej. Zajęcia zakończą się kreatywnymi warsztatami, z których każde dziecko wyniesie pamiątkę, którą samo wcześniej wykona.
Harmonogram:
Spotkanie przybliży nam historię powstania kamiennej fortyfikacji. W trakcie zajęć dzieci będą mogły poczuć się jak prawdziwi poszukiwacze skarbów, uczestnicząc w swoich małych wykopaliskach. Poznamy pracę archeologów, którzy badali Górę Zyndrama oraz mieszkańców niegdyś zamieszkujących to miejsce. Z wydobytych skarbów stworzymy małe rękodzieła, które będziemy mogli zabrać ze sobą.
Zajęcia wprowadzą nas w fascynujący świat artefaktów. Poznamy kulturę i rzemiosło pradawnych mieszkańców Góry Zyndrama. Dowiemy się jak żyli i z czego wykonywali narzędzia oraz naczynia. Będziemy mogli zobaczyć niesamowite wzory, symbole, którymi przyozdabiano ceramikę. W części warsztatowej spróbujemy odtworzyć wzory na przygotowanej ceramice i jako pamiątkę zabrać ze sobą.
Podczas spotkania spróbujemy rozwiązać zagadkę powstania glinianych statuetek- idoli wiolinowych znalezionych na Górze Zyndrama. Co maleńkie figurki mogły przedstawiać i jaka była ich rola w pradawnej kulturze? Na podstawie zdobytej wiedzy, podejmiemy próbę ulepienia z gliny miniaturowej rzeźby, którą zabierzemy ze sobą.
Prowadzenie: Katarzyna Łaciak
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z kolekcją, zostaną wprowadzeni w przestrzeń Muzeum Śląskiego. Każde spotkanie, zaczynać się będzie na innej wystawie a zakończy je działanie w wybranej technice plastycznej.
Harmonogram:
Spotkanie na wystawie „Triennale grafiki” gdzie zapoznamy się z różnymi technikami graficznymi. Tradycyjnie już- drugą część spotkania wypełni działanie plastyczne inspirowane tym co zobaczymy.
Na wystawie przekonamy się jak różne mogą być wnętrza w których przebywamy. Czy spodobają nam się te, autorstwa Toshihiro Hamano? Co byśmy w nich zmienili? Podczas spotkania zwiedzimy wystawę „Beauty of Japan – Tradition and Modernity” a podczas działania plastycznego zaprojektujemy naszą idealną przestrzeń.
Prowadzenie: Monika Iwanowska
Tegoroczny cykl „Młoda pracownia” związany będzie z grafiką warsztatową.
Zapraszamy do zabawy artystycznej. Zainteresowani spotkają się z techniką rysunku, malarstwa, z techniką odbijania. Będziemy uczyć się projektować.
Warsztaty będą cyklem prowadzącym dzieci krok po kroku do powstania matrycy linorytniczej, a następnie odbitki – linorytu. Jest możliwość uczestniczenia w pojedynczych zajęciach, które będą funkcjonowały jako niezależne spotkania, stanowiąc satysfakcjonującą, edukacyjną zabawę artystyczną.
Harmonogram:
Zasada jest jedna, jeśli chcemy „coś” zrobić, to musi to trwać… Tak również jest z wycinaniem matrycy, czas tworzenia jest jednak fascynującą zabawą, która wcale nie jest nudna, a chęć zobaczenia gotowej odbitki daje siłę i motywacje do działania.
Warsztat grafika pełen jest różnych przedmiotów, które poznamy w trakcie zajęć. Dowiemy się jakie mają przeznaczenie, są przecież niezbędne. Dla jednych najbardziej atrakcyjne będą wałki linorytnicze, a dla innych „kręcenie” prasą drukarską. To co „wyjdzie” spod prasy będzie prawdziwą niespodzianką.
Czarno-białe linoryty są oryginalne i atrakcyjne, ale okazuje się, że można dodać do nich kolor. A raz wycięta matryca może posłużyć do stworzenia kilku odbitek, z czego na niektóre będzie można nanieść kolor akwarelą. W trakcie spotkania uczestnicy dowiedzą się jak to zrobić i jakich zasad należy się trzymać.
Prowadzenie: Monika Czernik-Czublun
Harmonogram:
Na wystawie po raz pierwszy można zobaczyć ok. 1000 artefaktów z najstarszej kamiennej fortyfikacji w Europie Środkowej – Góry Zyndrama. Zostały na niej zgromadzone wybrane zabytki, które pozyskano w trakcie wykopalisk, w tym m.in. przedmioty wykonane z poroża, kości, bursztynu i brązu.
Prowadzenie dr Renata Abłamowicz
Wystawa wprowadza nas w labirynt świata na pograniczu rzeczywistości i magii. Na tajemniczej wyspie Avalon każdemu ujawniają się inne dziwy: uśpieni rycerze, zwierzęta, głosy, poświaty, refleksy. Ekspozycja prezentuje kostiumy autorstwa Jerzego Michała Murawskiego do spektaklu Merlin Czarodziej, którego premiera odbyła się w 2002 roku w Teatrze Lalka w Warszawie, w adaptacji i reżyserii Wojciecha Szelachowskiego, oraz kostiumy przygotowane przez artystę specjalnie dla Muzeum Śląskiego.
Prowadzenie: Magdalena Kędzierska
Spotkanie rozpocznie się w bibliotece od krótkiego wykładu połączonego z projekcją filmu.
Wystawa będzie prezentacją prac Tomasza Górnickiego. Artysta wystawiał je nie tylko w prestiżowych galeriach w Polsce i za granicą, ale także na ulicach, by wzbudzić dyskusję… o świecie. Tomasz Górnicki to nie tylko rzeźbiarz, ale również performer. Rzeźbienie to dla niego pisanie pamiętnika w formie przestrzennej.
Prowadzenie: Łukasz Szostkiewicz
Zajęcia rozpoczną się w przestrzeni Galerii polskiej sztuki nowoczesnej 1800-1945, ale zasadnicza część będzie miała miejsce w plenerze w okolicy muzeum. Każdy uczestnik będzie mógł spróbować swoich sił w malarstwie akrylowym.
To doskonała okazja, aby rozwijać swoje artystyczne zdolności i spędzać czas w twórczy sposób. Malarstwo jest idealną formą osobistej ekspresji i drogą do samodoskonalenia. Zajęcia pozwalają utrzymać sprawność manualną.
Obrazy, które powstaną w trakcie warsztatów będą własnością uczestników warsztatów.
Korzyści z uczestnictwa: wspomaganie koncentracji, logicznego myślenia i umiejętności manualnych oraz zacieśnianie więzi społecznych.
Harmonogram:
Za pierwszego nauczyciela głuchoniemych uważa się benedyktyńskiego mnicha Pedro Ponce de Leon (1520–1584) z klasztoru św. Salwadora. Najpierw uczył niesłyszącego arystokratę Gaspara Burgosa, a następnie innych niesłyszących. Pedro Ponce odegrał ogromną rolę w zmianie oficjalnego podejścia do osób niesłyszących.
Jak Charles-Michel zdecydował się dać głos osobom głuchym i niemym? Charles-Michel de l’Epée wynalazł w XVIII wieku język migowy, który ewoluował i zmieniał się, ale idea takiego języka ma już 300 lat. W 1760 roku Charles-Michel de l’Epée założył pierwszą publiczną szkołę dla głuchoniemych, Nationale des Sourds-Muets à Paris.
Prowadzenie: dr Michał Justycki
Tłumacz PJM: Karolina Rogowska
Chcecie nauczyć się lepić figurki z masy cukrowej? Zapraszamy na warsztaty.
Terminy zajęć:
Kolaż z gazet. Kolaż jest techniką artystyczną polegająca na tworzeniu kompozycji z różnorodnych materiałów plastycznych. Zapraszamy na warsztaty.
Terminy zajęć:
Prowadzenie: dr Michał Justycki
Tłumacz PJM
Cykl ,, Motywy znane i lubiane” jest adresowany do osób niesłyszących i słyszących. Prelekcje przybliżają postacie i motywy mocno osadzone w kulturze, także popularnej. Wykłady prowadzone w Polskim Języku Migowym. Wykłady nie są tłumaczone na język mówiony.
Harmonogram:
Na ścianach kościołów katolickich w Europie można zobaczyć przerażające rzeźby o demonicznym wyglądzie – gargulce i chimery. Kamienne potwory zdobią fasadę słynnej katedry Notre Dame. Co tam robią, kościół chrześcijański to budowla poświęcona Bogu?
„Zostawcie ich w spokoju: są ślepymi przywódcami ślepych; a jeśli ślepy prowadzi ślepego, obaj wpadną do dołu”.
Sześciu niewidomych mężczyzn porusza się w łańcuchu po pochyłym zboczu. Przewodnik potyka się, a za nim do dołu wpada inny niewidomy. Pozostali spotkają się z tym samym, jeśli „nie zobaczą światła”. Fabuła opiera się na biblijnej przypowieści (Mt 15,14): „Zostawcie ich w spokoju: są ślepymi przywódcami ślepych; a jeśli ślepy prowadzi ślepego, obaj wpadną do dołu”. Bruegel, korzystając z oryginalnego źródła, próbował ucieleśnić ideę „ślepego” społeczeństwa, które straciło wolę walki i biernie podąża za losem i fortuną.
Juan Fernandez de Navarrete (1526-1579)” nazywany El Mudo (Głuchoniemy), to hiszpański artysta o złożonym i ciekawym życiu. Jego manierystyczna twórczość przejawia początki potężnego hiszpańskiego realizmu „złotego wieku”.
Prowadzenie: dr Michał Justycki