Więcej szczegółów o konkretnych wydarzeniach można co miesiąc znaleźć w Kalendarzu wydarzeń. Tam też znajdują się informacje o wydarzeniach niecyklicznych, jednorazowych: koncertach, spektaklach, spotkaniach i wielu innych. Serdecznie zapraszamy!
W piątki o 17.30 zapraszamy na oprowadzania kuratorskie po wystawach stałych i czasowych.
Harmonogram:
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z kolekcją, zostaną wprowadzeni w przestrzeń Muzeum Śląskiego. Każde spotkanie, zaczynać się będzie na innej wystawie a zakończy je działanie w wybranej technice plastycznej.
Harmonogram:
Podczas spotkania zapoznamy się z dziełami polskich artystów, którzy z Francji przywieźli bardzo ciekawą technikę malowania. Czy sami będziemy potrafili stworzyć obraz w duchu puentylistycznym?
Spotkanie odbędzie się na wystawie czasowej „Janina, Henryk, Anna – ludzie i porcelana. Zakłady Porcelany Bogucice”. Zwiedzając wystawę dowiemy się jak ważna była w zakładzie tworzenia wyrobów porcelanowych praca całego, dobrze zgranego zespołu. Najdokładniej przyjrzymy się jednak działaniom tytułowej malarni. Jaką cześć pracy w niej wykonywano? Spotkanie zakończy działanie plastyczne.
W grudniu wokół nas pojawiają się wszechobecne świąteczne ozdoby- kolorowe łańcuchy, bombki, bogato zdobione choinki. W muzeum motywy świąteczne, kojarzone z grudniowym czasem możemy oglądać cały rok. Jak do wybranych tematów podchodzą artyści? Posłuchamy historii o ich dziełach a później tradycyjnie wykonamy własne.
Prowadzenie: Monika Iwanowska
Tegoroczny cykl „Młoda pracownia” związany będzie z grafiką warsztatową.
Zapraszamy do zabawy artystycznej. Zainteresowani spotkają się z techniką rysunku, malarstwa, z techniką odbijania. Będziemy uczyć się projektować.
Warsztaty będą cyklem prowadzącym dzieci krok po kroku do powstania matrycy linorytniczej, a następnie odbitki – linorytu. Jest możliwość uczestniczenia w pojedynczych zajęciach, które będą funkcjonowały jako niezależne spotkania, stanowiąc satysfakcjonującą, edukacyjną zabawę artystyczną.
Harmonogram:
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym jest grafika, zobaczą jak pracuje grafik, a na wystawie przyjrzą się prezentowanym linorytom. Następnie, wspólnie zastanowimy się, co na świecie jest czarno-białe, czyli co w technice linorytu można najłatwiej przedstawić.
Aby powstała odbitka linorytnicza najpierw należy wykonać projekt, a na co należy zwrócić uwagę? Na odbicie lustrzane! Podczas zajęć zajmiemy się projektowaniem matrycy z uwzględnieniem odbicia lustrzanego. Odwiedzimy również wystawę, aby podpatrzeć projekty artystów.
Co jest dobrym tematem linorytu, czy rozbudowana wieloelementowa scena, czy raczej uproszczona? Uczestnicy wraz z osobą prowadzącą wybiorą temat linorytu, a następnie wykonają projekt w technice rysunkowej. Będzie czas na kilka prób, tak, aby każdy był zadowolony.
Jak to zrobić, aby rysunkowy projekt znalazł się na linoleum, z którego powstanie matryca? Tego uczestnicy dowiedzą się w trakcie zajęć. Będzie to również moment pierwszego spotkania z dłutem. Zobaczymy różne rodzaje końcówek dłut, wypróbujemy, jakie ślady wykonują poszczególne końcówki i rozpoczniemy wycinanie własnych matryc.
Zasada jest jedna, jeśli chcemy „coś” zrobić, to musi to trwać… Tak również jest z wycinaniem matrycy, czas tworzenia jest jednak fascynującą zabawą, która wcale nie jest nudna, a chęć zobaczenia gotowej odbitki daje siłę i motywacje do działania.
Warsztat grafika pełen jest różnych przedmiotów, które poznamy w trakcie zajęć. Dowiemy się jakie mają przeznaczenie, są przecież niezbędne. Dla jednych najbardziej atrakcyjne będą wałki linorytnicze, a dla innych „kręcenie” prasą drukarską. To co „wyjdzie” spod prasy będzie prawdziwą niespodzianką.
Czarno-białe linoryty są oryginalne i atrakcyjne, ale okazuje się, że można dodać do nich kolor. A raz wycięta matryca może posłużyć do stworzenia kilku odbitek, z czego na niektóre będzie można nanieść kolor akwarelą. W trakcie spotkania uczestnicy dowiedzą się jak to zrobić i jakich zasad należy się trzymać.
Prowadzenie: Monika Czernik-Czublun
Harmonogram:
Czym jest kultura Głuchych? Co to jest kultura Głuchych?
Kultura głuchych to zbiór idei, strategii behawioralnych, tradycji, sztuki, historii, wartości w kulturach, w których mają oni szczególną percepcję słuchu i używają języków migowych do komunikacji. Znajomość języka migowego jest zazwyczaj głównym warunkiem wejścia do kultury Głuchych.
Martha’s Vineyard (w tym pobliska wyspa Chappaquid) to wyspa o powierzchni 231,75 km2 położona w południowej części Cape Cod, lepiej znana po prostu jako „Winnica”. Znajduje się w Massachusetts. Wyspa od dawna jest domem dla najwcześniejszych znanych społeczeństw Głuchych. Stopniowo rozwinął się tam specjalny dialekt języka migowego, język migowy Martha’s Vineyard.
Za pierwszego nauczyciela głuchoniemych uważa się benedyktyńskiego mnicha Pedro Ponce de Leon (1520–1584) z klasztoru św. Salwadora. Najpierw uczył niesłyszącego arystokratę Gaspara Burgosa, a następnie innych niesłyszących. Pedro Ponce odegrał ogromną rolę w zmianie oficjalnego podejścia do osób niesłyszących.
Jak Charles-Michel zdecydował się dać głos osobom głuchym i niemym? Charles-Michel de l’Epée wynalazł w XVIII wieku język migowy, który ewoluował i zmieniał się, ale idea takiego języka ma już 300 lat. W 1760 roku Charles-Michel de l’Epée założył pierwszą publiczną szkołę dla głuchoniemych, Nationale des Sourds-Muets à Paris.
Prowadzenie: dr Michał Justycki
Tłumacz PJM: Karolina Rogowska
Chcecie nauczyć się lepić figurki z masy cukrowej? Zapraszamy na warsztaty.
Terminy zajęć:
Kolaż z gazet. Kolaż jest techniką artystyczną polegająca na tworzeniu kompozycji z różnorodnych materiałów plastycznych. Zapraszamy na warsztaty.
Terminy zajęć:
Prowadzenie: dr Michał Justycki
Tłumacz PJM
Harmonogram:
Leszek Mądzik reżyser, fotograf, plakacista, twórca autorskiego modelu przestrzeni teatralnej. Ekspozycja w Muzeum Śląskim tworzy kolaż rekwizytów teatralnych spełniających rolę aktorów, a przywołane na wystawie spektakle budzą refleksję nad biologiczną przemianą życia, a także stawiają pytania dotyczące wiary w wieczność duszy i istnienie absolutu.
Prowadzenie: Agnieszka Kołodziej-Adamczuk
Oprowadzanie po wystawie „Małe arcydzieła. Europejska grafika dawna”, to spotkanie z dziełami powstałymi na przełomie XV i XVIII wieku, będące podróżą przez kilkaset lat sztuki europejskiej. Ta eklektyczna ekspozycja, łączy rozmaite style i tematy, dotykające spraw wzniosłych i zupełnie przyziemnych, będąca bogatym źródłem historycznym, jednocześnie ukazującym kunszt i piękno sztuki dawnej. Stając twarzą w twarz z grafikami Durera, Rembrandta, czy Piranesiego zachwycimy się pięknem zaklętym w śladach farby odciśniętej na arkuszach papieru.
Prowadzenie: Łukasz Szostkiewicz
Tworząc wystawę, kuratorka chciała podkreślić jak ważna była w zakładzie tworzenia wyrobów porcelanowych praca całego, dobrze zgranego zespołu. Podczas spotkania przyjrzymy się jednak działaniom tylko tytułowej malarni. Jaką cześć pracy w niej wykonywano? Po wprowadzeniu na wystawie, przejdziemy do drugiej, praktycznej części spotkania- zdobienia porcelany.
Prowadzenie: Monika Iwanowska
Oprowadzanie po wystawie „Janina, Henryk, Anna. Ludzie i porcelana” będzie próbą opowiedzenia o fabryce jako złożonym organizmie, gdzie każdy pracownik jest tak samo ważny. Praca jednej osoby miała realny wpływ na pracę kolejnej. Drugim ważnym elementem tej wystawy jest oczywiście porcelana – podczas spotkania będzie można usłyszeć o poszczególnych projektach, zmieniających się modach i stylach.
Prowadzenie: Magdalena Niziołek
Prowadzenie: Sonia Wilk
Warsztaty z techniki akrylowej inspirowane wystawą „W poszukiwaniu Arkadii” i twórczością Bronisława Krawczuka
Prowadzenie: Monika Iwanowska
Zajęcia ruchowo-plastyczne inspirowane teorią Wasilija Kandyńskiego oraz Ruchem Rozwijającym Weroniki Scherborne dla dzieci i ich opiekunów.
Ruch Weroniki Scherborne to metoda pracy pozwalająca na rozwój świadomości ciała oraz jego relacji z środowiskiem zewnętrznym. W połączeniu z teorią plastyczną Kandyńskiego ułatwia zrozumienie podstawowych pojęć obecnych w języku przyrody i sztuki.
Zajęcia mają charakter aktywizujący, dedykowane są dzieciom w wieku 6-10 lat, angażują również opiekunów. Prowadzone są w kameralnych grupach z wykorzystaniem ruchu, zabawy malarskiej. Zajęcia obejmują wizytę w wybranych galeriach Muzeum Śląskiego oraz pracę warsztatową w salach edukacyjnych.
Prosimy o zabranie wygodnych ubrań. Limit grup: 10 osób + opiekunowie
Harmonogram:
Tematem zajęć będzie „punkt” jako podstawowy składnik świata i forma graficzna.
Punkty w ujęciu Wasilija Kandyńskiego odniesiemy do przestrzeni i ruchu, wykorzystując ćwiczenia Weroniki Scherborne.
Linia prosta, falista, łamana, tworząca formy zamknięte, otwarte, budująca napięcia, opowiadająca historie. Podczas zajęć przyjrzymy się liniom w sztuce współczesnej i ich przestrzennych formach związanych z ruchem.
Podczas warsztatów będziemy pracować z relacjami przestrzennymi, inspirując się treningiem plastyczno-ruchowym Segni Mossi- działaniem ruchowym i plastycznym z wykorzystaniem wielkoformatowych płaszczyzn malarskich.
Natężenie, rytm, kontrapunkt, zmiana. Kontrasty barwne, dźwiękowe, przestrzenne nadają zjawiskom dynamikę. Warsztat z wykorzystaniem materiałów plastycznych i dźwiękowych.
Prowadzenie: Dagmara Stanosz
Cykl ,, Motywy znane i lubiane” jest adresowany do osób niesłyszących i słyszących. Prelekcje przybliżają postacie i motywy mocno osadzone w kulturze, także popularnej. Wykłady prowadzone w Polskim Języku Migowym. Wykłady nie są tłumaczone na język mówiony.
Harmonogram:
Charlie Chaplin: Wielki niemowa. Charlie Chaplin to jeden z najlepszych komików w historii światowego kina. Według niektórych luminarzy kina amerykańskiego to właśnie „Włóczęga Charlie” wniósł największy wkład w rozwój kina jako jednej z form sztuki.
Tradycja świętowania Nowego Roku i Bożego Narodzenia przy choince mieniącej się wielokolorowymi światełkami jest znajoma i tajemnicza jednocześnie. Na razie można się tylko domyślać genezy tego zwyczaju, a sama elegancka choinka ma skomplikowaną, wielowiekową historię.
Na ścianach kościołów katolickich w Europie można zobaczyć przerażające rzeźby o demonicznym wyglądzie – gargulce i chimery. Kamienne potwory zdobią fasadę słynnej katedry Notre Dame. Co tam robią, kościół chrześcijański to budowla poświęcona Bogu?
„Zostawcie ich w spokoju: są ślepymi przywódcami ślepych; a jeśli ślepy prowadzi ślepego, obaj wpadną do dołu”.
Sześciu niewidomych mężczyzn porusza się w łańcuchu po pochyłym zboczu. Przewodnik potyka się, a za nim do dołu wpada inny niewidomy. Pozostali spotkają się z tym samym, jeśli „nie zobaczą światła”. Fabuła opiera się na biblijnej przypowieści (Mt 15,14): „Zostawcie ich w spokoju: są ślepymi przywódcami ślepych; a jeśli ślepy prowadzi ślepego, obaj wpadną do dołu”. Bruegel, korzystając z oryginalnego źródła, próbował ucieleśnić ideę „ślepego” społeczeństwa, które straciło wolę walki i biernie podąża za losem i fortuną.
Juan Fernandez de Navarrete (1526-1579)” nazywany El Mudo (Głuchoniemy), to hiszpański artysta o złożonym i ciekawym życiu. Jego manierystyczna twórczość przejawia początki potężnego hiszpańskiego realizmu „złotego wieku”.
Prowadzenie: dr Michał Justycki
Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniach towarzyszących wystawie „Janina, Henryk, Anna. Ludzie i porcelana”.
Harmonogram:
Spotkanie odbędzie się na wystawie czasowej „Janina, Henryk, Anna – ludzie i porcelana. Zakłady Porcelany Bogucice”. Zwiedzając wystawę dowiemy się jak ważna była w zakładzie tworzenia wyrobów porcelanowych praca całego, dobrze zgranego zespołu. Najdokładniej przyjrzymy się jednak działaniom tytułowej malarni. Jaką cześć pracy w niej wykonywano? Spotkanie zakończy działanie plastyczne.
Pokaz produkcji porcelany w „mikro fabryce” z możliwością udziału w wybranym etapie procesu technologicznego. Wydarzenie poza siedzibą MŚK, dojazd uczestników we własnym zakresie.
Spotkanie odbędzie się na wystawie czasowej „Janina, Henryk, Anna – ludzie i porcelana. Zakłady Porcelany Bogucice”. Zwiedzając wystawę dowiemy się jak ważna była w zakładzie tworzenia wyrobów porcelanowych praca całego, dobrze zgranego zespołu. Najdokładniej przyjrzymy się jednak działaniom tytułowej malarni. Jaką cześć pracy w niej wykonywano? Spotkanie zakończy działanie plastyczne.
Talerze okolicznościowe to unikatowa i luksusowa pamiątka. Każda fabryka porcelany ma bogatą kolekcję masowych oraz tych bardzo jednostkowych wzorów, przygotowywanych jako upamiętnienie ważnych wydarzeń i świąt, jubileuszów rodzinnych, wspomnień ślubu, jako dar dla bliskiej sercu osoby. Składał się z charakterystycznego, często indywidualnie wykonywanego napisu, wzoru malowanego ręcznie na każdym egzemplarzu, lub grafiki nanoszonej za pomocą kalkomanii (sitodruku). W ramach warsztatów będzie można wykonać własny talerz okolicznościowy.
Warsztaty poprowadzi Anna Kmita, wykładowczyni ASP, autorka projektu Ckliwie na Szkliwie. Projekt jest połączeniem dokumentacji istniejących elementów wzornictwa z próbą ożywienia odchodzącej tradycji powstawania talerzy okolicznościowych. Przywraca tradycję wykonywania i zdobienia unikatowych talerzy, towarzyszących życiu ludzi.
Cały proces składa się z opracowania osobistej opowieści, podczas których powstaje charakterystyczna mapa wyobrażeniowa, zestawiania graficznych dekorów kalkomanii – na zasadzie dowolnej personalizacji, aż do finalnego efektu projektu – unikatowego talerza pamiątkowego.
Projekt „Ckliwie na szkliwie Nowa ceramika okolicznościowa – twórcza inspiracja tradycją przemysłową Śląska” otrzymał w 2022 roku Stypendium MKiDN.
Tworząc wystawę, kuratorka chciała podkreślić jak ważna była w zakładzie tworzenia wyrobów porcelanowych praca całego, dobrze zgranego zespołu. Podczas spotkania przyjrzymy się jednak działaniom tylko tytułowej malarni. Jaką cześć pracy w niej wykonywano? Po wprowadzeniu na wystawie, przejdziemy do drugiej, praktycznej części spotkania- zdobienia porcelany.
Pamiętne czasy Alfonsa Muchy i Gustava Klimta oraz Tamary Łempickiej i Zofii Stryjeńskiej wywarły ogromny wpływ na rozwój architektury, plastyki i sztuk użytkowych. Sztandarowe, ale też nieznane przykłady realizacji dwóch programów estetycznych modernizmu złożą się na wielowątkową opowieść o tym, co stanowi o autentycznym smaku oraz o rzemieślniczym kunszcie artystów tudzież rzemieślników, i co słusznie cieszy się wciąż wielkim zainteresowaniem.
Jak wyglądała praca w fabryce porcelany? Czy masa przed wypałem również jest śnieżnobiała? Dlaczego ręczne sposoby zdobienia zanikają a jednocześnie wciąż zyskują na wartości? Wszystkimi odpowidziemy w formie praktycznej podzielimy się z Wam w ramach przekrojowego warsztatu poświęconego pracy z porcelaną.
Oprowadzanie po wystawie „Janina, Henryk, Anna. Ludzie i porcelana” będzie próbą opowiedzenia o fabryce jako złożonym organizmie, gdzie każdy pracownik jest tak samo ważny. Praca jednej osoby miała realny wpływ na pracę kolejnej. Drugim ważnym elementem tej wystawy jest oczywiście porcelana – podczas spotkania będzie można usłyszeć o poszczególnych projektach, zmieniających się modach i stylach.