A A A

XXVIII edycja Festiwalu Ars Cameralis // Sebastian Freytag. "Sygnał"

Świat postrzegamy dzięki światłu, a jego kreacyjny potencjał obecny jest w każdym aspekcie naszego życia. To ono określa kolory, faktury i kształty. Wpływa nie tylko na naszą zdolność percepcji, ale także na zdrowie, nastrój i stan umysłu. Od tysiącleci jest intrygującym czynnikiem zgłębianym i wykorzystywanym w sztuce. W każdej epoce z innym natężeniem, a dziś dodatkowo w różnych obszarach sztuki, które podstawowym budulcem swoich prac uczyniły właśnie światło. Funkcja światła w sztuce i przestrzeni publicznej, jego symbolika, znaczenie, mistyka stały się tematem, wokół którego skupione zostały wydarzenia kolejnej edycji projektu „Więcej światła!”. Po raz drugi polscy i niemieccy artyści uczynili światło bohaterem działań artystycznych, spotkań i warsztatów. Fenomen światła wciąż otwarty na nowe poszukiwania i refleksję stanie się centralnym zagadnieniem wydarzeń w ramach projektu.

Wydarzeniem inaugurującym XXVIII edycję Festiwalu Ars Cameralis jest „Sygnał” – instalacja autorstwa Sebastiana Freytaga, stanowiąca część projektu „Więcej światła!”. Będzie można ją oglądać w dniach 9-25 listopada 2018 r. w budynku Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach przy ul. Dobrowolskiego 1. Wernisaż odbędzie się w piątek, 9 listopada, o godz. 18.00 w budynku stolarni.

Instalacja „Sygnał” została stworzona z myślą o dwóch postindustrialnych przestrzeniach: Elektrociepłowni Szombierki w Bytomiu i pokopalnianym budynku będącym częścią Muzeum Śląskiego w Katowicach. Pierwszą częścią wydarzenia będzie performans, który odbędzie się 8 listopada o godz. 18.00 w przestrzeni bytomskiego obiektu. Jego zapis wraz z instalacją zostanie następnie pokazany w budynku Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach.

W obydwu miejscach niemiecki artysta sztuk wizualnych Sebastian Freytag wykorzysta drogowe znaki świetlne, których działanie dostosuje do rytmu elektronicznej muzyki, przygotowanej specjalnie przez Rossa Downesa.

W przestrzeni niszczejącego budynku Elektrociepłowni Szombierki koncert stanie się symbolicznym hołdem. Ostrzegawcze lampy błyskowe, które informują o zagrożeniach bądź kierują ruchem, artysta wykorzysta, by zwrócić uwagę na miejsce będące cennym świadectwem epoki industrialnej.

W Muzeum Śląskim w Katowicach instalacja zyska dodatkowy wymiar i przesłanie. W przestrzeni, będącej jednym z najciekawszych przykładów poprzemysłowej rewitalizacji, pulsujące światło lamp posłuży artyście, by uchwycić metamorfozę obiektu i ukazać jego dwa potencjalne oblicza: historyczny koniec oraz „drugie życie”.

Pozostałe