Opis
Red. merytoryczny Szymon Kobylarz
Książka, którą trzymacie Państwo w rękach, towarzyszy wystawie „Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003”, jednej z pierwszych muzealnych ekspozycji traktujących o początkach hip-hopu w Polsce. Jest też próbą pokazania fenomenu subkultury, która jak żadna inna wpłynęła na kształt szeroko pojętego rynku rozrywki i kultury popularnej. Intencją tej publikacji jest poszerzenie kontekstu wystawy oraz zniuansowanie niektórych podejmowanych na niej zagadnień. Do współpracy zostali zaproszeni nie tylko znawcy tematu i lokalnej specyfiki, ale również eksperci spoza hiphopowego środowiska. Miłosz Skrzypek nakreśla sytuację społeczno-polityczną Polski po 1989 roku, Olga Drenda skupia się na tym, z czego polski hip-hop wyewoluował, a Michał Jan Lutostański umieszcza go w kontekście innych subkultur lat 90. Do okresu poprzedzającego wystawę sięga Agnieszka Łuczyńska, opisując taniec jako jedną z form hiphopowej ekspresji, na społeczno-kulturowym aspekcie graffiti w swoim tekście koncentruje się natomiast Cezary Hunkiewicz. Przemysław Ciok, bazując na przeprowadzonych rozmowach, przybliża twórców i klimat katowickiej sceny lat 90., a Marcin Flint analizuje początki „śląskiego rapu”. Na koniec Marcin Misztalski w krótkich opisach przywołuje biografie kilkudziesięciu twórców sceny hiphopowej z okresu 1993–2003.
[Szymon Kobylarz]
Wystawę można było obejrzeć w Muzeum Śląskim do 1 września 2019 r.