A A A

Cykl wykładów towarzyszących wystawie Chopinowi Duda-Gracz

Serdecznie zapraszamy na cykl wykładów będących wydarzeniami towarzyszącymi wystawie Chopinowi Duda-Gracz.

Propozycje czterech wykładów, które pozwolą inaczej spojrzeć na postać Chopina – muzycznie, malarsko i rzeźbiarsko. Wykłady powstały we współpracy z Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

Cena biletu na wykłady: 7 zł
Miejsce: sala B

TEMATY WYKŁADÓW:

  • Marta Tabakiernik, Czy znasz ten kod? Recepcja gatunków chopinowskich w muzyce i sztuce

    21.10. / sobota / godz. 17.30

    Prawykonanie Poematu symfonicznego na 100 metronomów Györgya Ligetiego w 1963 roku było szokiem dla publiczności. Przekaz tego happeningu nie byłby jednak tak mocny, gdyby nie to, że kompozytor nawiązał w tytule do nobliwego, XIX-wiecznego gatunku muzycznego. Czy w ten sposób zadrwił z tradycji, czy pokazał jej twórczy potencjał? Chopinolog Jeffrey Kallberg nazwał gatunek muzyczny kategorią komunikacyjną, wyznaczającą ramy dla przekazu znaczenia. Między kompozytorem a słuchaczem nawiązuje się „umowa gatunkowa”, która może zostać przez twórcę dotrzymana (zgodna z oczekiwaniami) lub złamana (zmieniająca znaczenie, burząca normy). W twórczości Chopina wybijają się nowe lub poddane przemianom modele dla co najmniej kilku muzycznych gatunków jak choćby nokturnów, ballad, etiud czy polonezów. Późniejsi twórcy wielokrotnie nawiązywali do dorobku Chopina poprzez kodowanie gatunkowe, również na gruncie innych sztuk. Podczas wykładu przyjrzymy się zatem szyfrom zawartym w wybranych dziełach, poprzez odniesienia do pierwowzorów Chopinowskich i ich artystycznej recepcji.

    Marta Tabakiernik – absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim, kustosz; publikowała w „Musicology Today”, „Przeglądzie Muzykologicznym”, „Res Facta Nova”, „Glissando”, uczestniczyła w licznych konferencjach naukowych (referaty z zakresu muzyki współczesnej) i działaniach o charakterze popularyzatorskim i edukacyjnym.
Marta Tabakiernik
Andrzej Holeczko
  • Andrzej Holeczko-Kiehl, Ikonografia muzyki, kompozytorów w sztuce XIX wieku

    25.11. / sobota / godz. 17.30 / kup bilet

    Wizerunki Fryderyka Chopina Ary Scheffera czy Hectora Berlioza Grandville’a ilustrują nurty kształtowania się ówczesnej muzyki salonowej – kameralnej i wielkich form muzycznych. Obie spotkały się w nowej formie „świątyni” sztuki, filharmonii, której w połowie XIX wieku określono wymagania: ma gromadzić około 2000 widzów, zawierać przestrzeń dla 120-osobowej orkiestry i 500-osobowego chóru oraz organów. Jednymi z pierwszych wzorców były sale Gewandhausu w Lipsku czy paryska Salle Pleyel. Pierwsza powstała jako siedziba ustanowionego w 1781 roku Gewandhausu, który odrodził trwającą od średniowiecza tradycję muzyczną miasta m.in. tzw. wielkich koncertów, które odbywały się w tamtejszych sukiennicach czy kościołach takich jak Thomaskirche. Sala paryska była z kolei efektem mecenatu artystycznego rodziny Pleyel – producentów fortepianów, na których grał i komponował Chopin. Sukces tej inicjatywy przełożył się na potrzebę budowy sali koncertowej, która gromadziłaby nie tylko muzyków, ale i publiczność. Powstanie tych sal nie byłoby możliwe, gdyby nie inicjatywy społeczne rozlicznych towarzystw muzycznych czy osób prywatnych. Wszystko to znalazło swój wyraz w formie architektonicznej i dziełach sztuki specjalnie do nich zamawianych. Pełnią one także funkcję elementów rewitalizujących przestrzeń. Katowicki NOSPR konceptu Tomasza Koniora to świetny tego przykład.

  • dr Małgorzata Zawadzka, „Chopin gdyby jeszcze żył… ”, czyli wielki kompozytor oczami współczesnych artystów

    27.01.2024 / sobota / godz. 17.30

     „Chopin gdyby jeszcze żył…”, czyli wielki kompozytor okiem współczesnych artystów

    Jak widzą Chopina współcześni malarze, graficy, rzeźbiarze, projektanci? Pozostawiają go na piedestale czy próbują „oswoić” i przeniknąć jego twórczość? Jakie refleksje, emocje i skojarzenia budzi dziś jego muzyka oraz powszechnie znany życiorys? Wykład zostanie zilustrowany licznymi reprodukcjami dzieł plastycznych inspirowanych twórczością czołowego kompozytora polskiego romantyzmu.

    Małgorzata Zawadzka – historyk sztuki, literaturoznawca, muzealnik; kustosz dypl. w Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie.
fbt
Urszula Krol
  • Urszula Król, Galeria sław romantycznego Paryża autorstwa Jeana-Pierre’a Dantana, czyli Paryż humorystyczny i poważny

    24.02.2024 / sobota / godz. 17.30

    Galeria sław romantycznego Paryża autorstwa Jeana-Pierre’a Dantana, czyli Paryż humorystyczny i poważny

    Artystyczną specjalnością francuskiego rzeźbiarza Jeana-Pierre’a Dantana (1800–1869) były niewielkich rozmiarów popiersia, ukazujące społeczeństwo romantycznego Paryża, panteon ówczesnych sław: dziennikarzy, muzyków, aktorek i aktorów, pisarzy i malarzy. Największą sławę przyniosły mu wizerunki nazywane po francusku portraits-charges. Humorystyczne portrety tworzone przez Dantana w skondensowany sposób ukazywały zarówno specyficzne elementy cielesności sławnych postaci, jak również ważne aspekty ich osobowości.

    Drugą częścią jego twórczości były rzeźbiarskie wizerunki tworzone w konwencji poważnej i realistycznej – portraits sérieux.
    Podczas wykładu zostanie podjęta refleksja na temat roli tych przedstawień i komercyjnego sukcesu ich autora. Zostaną omówione portraits-charges kilku wybranych sław epoki oraz stworzone w konwencji poważnej popiersie Fryderyka Chopina.

    Urszula Król – absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, jest kustoszem w Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie.

Pozostałe ,