Zapraszamy na nową wystawę czasową „Wnętrze. Tadeusz Kantor w zbiorach Muzeum Śląskiego i Cricoteki”, którą będzie można oglądać od 13 grudnia w naszym muzeum. Wernisaż odbędzie się 12 grudnia o godz. 18.00 i będzie tłumaczony na Polski Język Migowy.
Ekspozycja prezentuje cykl prac ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach oraz wybrane obiekty przestrzenne z kolekcji Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Rysunki Tadeusza Kantora, dokumentują kierunki rozwoju polskiego teatru i fundamentalne idee sztuki XX wieku. Wystawie nadano charakter architektonicznej instalacji, której forma jest efektem interpretacji znaczenia „wnętrza” w kontekście kształtowania i reżyserowania przestrzeni wystawienniczej, a także metaforycznie ujętego zagadnienia pracowni artysty.
W szerszym kontekście sztuki „wnętrze” wskazuje na wyobraźnię twórcy, który w drugiej połowie lat 80. XX wieku podsumował swoje dokonania, szczególnie w takich spektaklach Teatru Cricot 2, jak: Niech sczezną artyści (1984) i Nigdy tu już nie powrócę (1988), nawiązując do początków autobiografii związanej z realizacją spektaklu Powrót Odysa (1944) wraz z grupą artystów Podziemnego Teatru Niezależnego.
Prezentacja 24 rysunków wraz z dziełami przestrzennymi z kolekcji Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA wyróżnia przełomowe teatralne idee twórcy, który w 1975 wraz z aktorami swojego Teatru Cricot 2 stworzył spektakl Umarła klasa, zachwycający widzów w Polsce i zagranicą, uznany za arcydzieło sztuki XX wieku.
- Kuratorka wystawy: Agnieszka Kołodziej-Adamczuk
- 13.12.2023–07.04.2024
- Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1 / poziom -4
Fundacja im. Tadeusza Kantora
www.kantorfoundation.pl
https://www.facebook.com/kantorfoundation/
https://www.instagram.com/kantorfoundation/
Obrazek wyróżniający: Na grafice wykorzystano fragment rysunku Tadeusza Kantora Projekty sceniczne, 1945, tusz na kartonie, kolekcja Muzeum Śląskiego w Katowicach „Tadeusz Kantor © Dorota Krakowska & Lech Stangret / Fundacja im. Tadeusza Kantora”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury „Regionalne kolekcje sztuki współczesnej”.