A A A

Sprawy drobne i ostateczne – wykłady towarzyszące wystawie „Biotekstura, tajemnica oddechu. „Bambini” Magdaleny Abakanowicz”

Bambini, wystawiane obecnie w holu centralnym, skłaniają do zadawania bardzo wielu pytań, budzą różnorodne emocje, domagają się opowieści. W ramach wydarzeń towarzyszących temu pokazowi przygotowaliśmy dla Państwa cykl wykładów poświęconych wybitnym osiągnięciom Magdaleny Abakanowicz w kontekstach ogólnokulturowych, antropologicznych, socjologicznych i materiałoznawczych. Wymiar współczesnej sztuki polskiej i światowej ze szczególnym uwzględnieniem dorobku autorki Bambini przybliżą z różnych perspektyw wszyscy pracownicy Działu Sztuki Muzeum Śląskiego.

Wszystkie wykłady będą odbywać się w Czytelni.

Bilety w cenie 1 zł będzie można kupić w kasie przed wydarzeniem lub online.

HARMONOGRAM WYKŁADÓW:

90A8581do druku
  • 6 października / piątek / godz. 17.30

Ciche towarzyszenie. Rysunek i grafika w twórczości Magdaleny Abakanowicz

Wprawdzie to jej rzeźby, tkaniny i instalacje zdobyły światowy rozgłos, jednak rysunki i grafiki Magdaleny Abakanowicz, powoływane do życia gwaszem, tuszem, metodą kolażu i węglem, pozostają równie cennym, choć mniej eksponowanym zbiorem w jej niemałym dorobku. Działania na papierze, płótnie, przy użyciu rozmaitych mediów, towarzyszyły artystce przez cały okres pracy twórczej. Zarówno szkice i projekty późniejszych realizacji przestrzennych, jak i samoistne kompozycje rysunkowe są świadectwem rozwiniętej sfery wizualnej, ilustracją głębokich refleksji nad światem przyrody, jego nieustannymi przemianami, obecnością, jednostką i tłumem. Analizując rysunkowe praktyki autorki Bambini, spróbujemy ukazać ewolucję jej poszukiwań w ciągu prawie sześciu dekad.

prowadzenie: Łukasz Szostkiewicz

  • 19 października / czwartek / godz. 17.30

„Przenoszenie w inne trwanie”. Tworzywa i techniki w sztuce Magdaleny Abakanowicz

Wykład będzie okazją do przyjrzenia się pracom Magdaleny Abakanowicz z bliska. Chociaż ze względów konserwatorskich haptyczny aspekt naszej percepcji jest w ich przypadku dzisiaj ograniczony, to faktura i tekstura tych rzeźb pozostają niezwykle intrygujące. Warto skoncentrować uwagę na korelacjach zachodzących między wykorzystanym tworzywem a podejmowanym przez artystkę tematem: jak bardzo na odbiór dzieła wpływa materiał, z jakiego zostało wykonane? Abakanowicz odważnie sięgała po kolejne tworzywa – miękkie tkaniny, chropowaty beton, trwały brąz – w dążeniu do osiągnięcia celu.

prowadzenie: Magdalena Niziołek

90A8576do druku
90A8580do druku
  • 17 listopada / piątek / godz. 17.30

Jednostka w multiplikacji. O twórczości Magdaleny Abakanowicz i nie tylko

Powtarzalność, zarówno w ramach tworzonych cykli artystycznych, jak i prac składających się z wielu podobnych form, jest immanentną cechą twórczości Magdaleny Abakanowicz. Namnażanie niemal identycznych obiektów pozbawionych indywidualizmu budzi refleksję nad rolą jednostki w tworzeniu zbiorowości. Powstaje pytanie, czy multiplikacja nie powoduje utraty ważności pojedynczego elementu. Czy dzieło sztuki ukonstytuowane w niepowtarzalności nie jest zdegradowane poprzez namnażania form bliźniaczo podobnych, czy też może odejście od dominującej roli przedmiotu otwiera widza na niematerialny świat idei?

prowadzenie: Joanna Szeligowska-Farquhar

  • 8 grudnia / piątek / godz. 17.30

Antropomorf, czyli drogi figuracji w rzeźbie XX wieku

Dla Magdaleny Abakanowicz człowiek to centrum sztuki. Każde z jej dzieł jest zapisem egzystencji, kondycji i emocji bohatera. Bambini to portret szczególny, tłumu jakby dzieci, części społeczności, zbiorowości, grupy. Każde z nich, mimo pozbawienia głów czy rąk, jest indywiduum, które tworzy wspólnotę w procesie integracji. Akcentuje to nie tylko materiał, lecz także sposób kształtowania dzieła, bez udziału narzędzi, jedynie rękami autora. Abakanowicz kreuje przestrzeń relacji między nami a dziełem, ujawniając to, co nieświadome. Stąd też poszukiwanie, budowanie więzi ze światem natury, co akcentuje materiał. Spotkanie traktować będzie o artystce, która stała się klasykiem sztuki drugiej połowy XX i początku XXI wieku, skupionej na dylematach odnoszących się do tego, co nazywamy antropomorfem – wizerunkiem człowieka.

prowadzenie: Andrzej Holeczko-Kiehl

90A8568do druku
90A8570do druku
  • 12 stycznia 2024 / godz. 17.30

Maksymalizm i całościowość. O ideach i praktykach twórczyni abakanów

Terytorium sztuki jednej z najbardziej intelektualnych artystek współczesności jest rozleglejsze i jeszcze bardziej zróżnicowane, niż dotychczas konstatowano. Zmagania Magdaleny Abakanowicz z oswojeniem stanu rzeczy, z wyjściem naprzeciw nieznanemu w tutejszej doczesnej formacji życia ucieleśniają bowiem w równej mierze materia wizualna oraz cyzelowane słowo. Tekstylne obiekty przestrzenne, rzeźby, rysunki oraz dojrzałe teksty intymistyczne ujęte razem, komparatystycznie ukazują niebywale ukrwiony namysł autorki nad mutacjami i strukturami ciał ożywionych i nieożywionych, a zarazem obszary historii osobistych, dramatów wojennych i geopolitycznych. Traktują zarówno o konieczności odwrócenia dehumanizacji metropolitalnego krajobrazu, jak i o potrzebie dotknięcia abstrakcyjnej tajemnicy bytu. Mowa o artystce, która w eksploracji języka wypowiedzi tudzież jego sprawczości przekracza przyziemne wyobrażenia, udoświadcza swój przekaz w sposób przeszywająco kompletny.

prowadzenie: dr Michał Burdziński

Pozostałe ,